View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, den beste definisjonen jeg kan lese av det der er rett og slett opprør og borgerkrig.
Det lukter i tillegg høyre-radikalt ståsted av alt du skriver. Tipper du er FRP-velger, i beste fall Høyre-velger.

Du får begynne med å jobbe for at vestlandet blir en egen nasjon ved å skaffe støtte for dette fra 2/3 av stortingspolitikerne i denne perioden og ved neste valgperiode. Bare det er en så og si umulig jobb, men er samtidig det aller første kravet før du er i noe som kan ligne et første skritt.

Basert på det du skriver om oljepenger,så er du tydeligvis blant de som fortsatt fornekter eksistensen av menneskeskapte klimaendringer og tror tydeligvis at Norge har en fremtid i oljebransjen. Du holder fortsatt fast på noe som gikk ut på dato for 2 tiår siden.

Skulle du få til å la vestlandet bli en egen nasjon med Bergen som hovedsted så håper jeg det skjer rett før oljeproduksjonen blir stanset. Skulle gjerne likt å se reaksjonen din når du endelig får vestlandet som egen nasjon, men ikke får så mye enn et øre av oljepengene. Disse tilhører Norge, som har sitt hovedkontor i Oslo, på den andre siden av landet.

Bor selv på vestlandet og ville flyttet til Østlandet lenge før noe slikt ville blitt en realitet. Du har tydeligvis ikke tenkt særlig grundig over dette og hvor mye det koster å styre en egen nasjon.

La oss si at vi får et land med navnet Vestlandet og resten.. der har vi Norge. Vestlandet vil måtte bygge opp sitt eget militære og når det kommer til NATO så er det Norge som er medlem, ikke vestlandet. Er uansett ikke mange gode grunner til at Nato skulle ta inn Vestlandet som egen nasjon, vestlandet ville ikke en gang blitt anerkjent som eget land av FN og de fleste land i verden. Og uten anerkjennelse så ville ikke vestlandet engang fått en liten stol i hjørnet hos FN.

Kanskje det ville vært en del inntekter i forbindelse med fiskeryrket, men ikke nok til å styre et land. Og oljen fases allerede ut. Vi er jo til og med allerede i gang med å kutte ut alt av olje fra Russland som reaksjon på deres invasjon av Ukraina. Men har en sterk følelse av at Europa, eller mer spesifikt EU vil lære mye av dette. Mer spesifikt at Europa ikke trenger olje fra Russland så lenge Norge har et høyt produksjonsnivå på dette området.

Og hvor skal du få skatteinntektene fra? Du vil kanskje ha rundt 500.000 innbyggere her i den nye nasjonen din. Men de som virkelig bidrar med noe, som f.eks. Akademikere vil du ikke finne i Bergen, men i Oslo.
Tror denne nasjonen din vil bli et hovedsakelig fattig lite bondesamfunn fullt av.. vel, ja.. bønder som så vidt har noen inntekt.

Dere FRP-ere er jo heller ikke positiv til innvandrere og Norge er helt avhengig av utenlandske innvandrere med tanke på arbeidskraft. Men kunne jo vært interessant å se hvordan du vil løse det problemet.

Mitt inntrykk er at en politikk, spesielt mtp. Økonomi og Arbeid som er basert på den som FRP og andre ytterliggående partier på høyresiden fører er til god nytte når det er snakk om noe kortvarig - F.eks. 5-10 år. Etter det så går det raskt nedover.

Men man kan jo alltids gjøre som Hitler og gi alle arbeid og inntekt ved å ta alle inn til militærtjeneste og gi landet stor rikdom med konstant tilførsel av mer og mer ressurser ved å invadere andre land. Du kan jo bli litt gal og invadere Island. Du ville bare hatt ett problem: Tror Island er medlem av Nato.
Er jo sikkert også mye å spare på ved å drepe alle man møter på i de invaderte landene. For ikke å snakke om all den gratis nye arbeidskraften.

Nei, de med størst rettigheter til en egen nasjon i et evt. Delt Norge er ganske opplagt. Det ville ikke vært etnisk hvite nordmenn med røtter i Norge flere hundre år bak i tid. Det ville sannsynligvis vært samene, ville ikke blitt overrasket om man fant ut at disse allerede bodde i Norge da vikingene kom til Norge for første gang.. muligens det var rundt år 800 eller før(?)

Skal noen ha noen bit av Norge så er det samene, til de kan man gi Finnmark og evt. Litt av Nordland.
Vi har allerede.. altså, Norge som nasjon gjort mye dritt mot samene. Man skal ikke lenger tilbake enn til 90-tallet før vi fortsatt var undertrykkerne. Og vi har egentlig ikke gitt de en dritt i erstatning. Noe som sannsynligvis aldri vil komme heller.



Av samme grunn som tyskland skammer seg for en del av sin historie. Det er iallefall ikke noe det er passende å feire.

Jeg heller føler ikke direkte skam, siden jeg ikke var i live på den tiden. Men jeg føler meg iallefall ikke stolt. At du føler stolthet av å være etterkommer av vikingene sier i det minste mest om deg som person.
Vis hele sitatet...
Jeg hater FRP av hele mitt hjerte, la det være klinkende klart. Og du trenger ikke leke diplomatisk for min del. At 95% av landets inntektskilder kommer fra Vestlandets olje er og blir et unektelig faktum. Hvordan tror du Oslo hadde sett ut i dag uten tilgang til Vestlandskysten?.. Hell, Norge slik vi kjenner det hadde hvert en av Europas fattigste nasjoner.