View Single Post
Jeg bryr meg strengt tatt ikke, men må jeg velge vil jeg nok lande på at et tredje kjønn er unødvendig.
For min del oppleves debatten som en "krenket"-debatt, hvor enkeltpersoner tar seg veldig nær av å måtte kategorisere seg som enten mann eller kvinne. Ditt fysiske kjønn er udiskutabelt, om man blir detaljert nok, har du Y-kromosomer er du mann, ellers er du kvinne. En kjønnsoperasjon vil heller ikke endre dette.

Ser man bort fra det medisinske har kjønn i realiteten liten betydning, annet enn statistisk. Likevel er kjønn (desverre?) en viktig del av menneskers identitet, og det er her problemet har oppstått, selv om din kjønnsidentitet på ingen måte rokker ved ditt medisinske kjønn.

Selv om kjennskap og oppmerksomhet rundt vår kjønnsidentitet har endret seg med tiden er det fortsatt en svært liten andel som ikke kan eller ønsker å identifisere seg som mann eller kvinne. Så oppstår da spørsmålet; skal samfunnet tilpasse seg denne minoriteten, eller må de rett og slett leve med de normene som finnes?
Pragmatisk sett er jeg ikke i tvil om at de må leve med det. Kostnaden ved å innføre et tredje kjønnsbegrep i alle systemer som i dag lagrer denne informasjonen er stor, også om man begrenser det til kun å gjelde offentlige instanser. Og seriøst; tror noen at passkontrolløren vil se noe mindre rart på en person i kvinneklær om det står "Annet" i stedet for "Mann" i passet?

Det vil også være sannsynlig at en slik endring åpner for nye diskusjoner; hva med de som identifiserer seg som både mann og kvinne (Esben Esther Pirelli Benestad...). Skal de da kunne velge begge? Eller om de påberoper seg å være kjønnsløse? For den saks skyld, hva med de som har en klar formening om sin kjønnsidentitet selv om de ikke kaller seg mann eller kvinne, vil ikke de ønske å få registrert denne identiteten med presist enn "Annet"?

Jeg har forståelse for at det for den enkelte kan føles "krenkende", særlig siden dette er personer som allerede kan føle seg utelatt eller plassert i en bås hvor de ikke føler seg hjemme. Likevel har jeg vansker for å se at å bli kategorisert som "annet" skal gjøre dette så veldig mye bedre.

Min mening er at løsningen heller bør være å fjerne kjønn der det ikke er nødvendig. I praksis vil dette føre med seg at unge menn får billigere bilforsikring, mens unge kvinner får dyrere forsikring siden forsikringsselskapet ikke lenger kan skille disse i statistikken. Men i likestillingens navn er jo dette et fremskritt?
I tilfeller der kjønn er nødvendig vil det sannsynligvis handle om ditt medisinske kjønn, og som vi allerede har vært inne på er det ikke her noe "annet", det er bestemt av Y-kromosomet.

Og ja, jeg er klar over at det forekommer diverse syndromer knyttet til kjønnskromosomenes antall, samt de svært sjeldne variantene av menn med XX-kombinasjon (XX male syndrome) eller kvinner med XY-kombinasjon (Swyer syndrome), men i disse tilfellene kan man bevege seg ned på gen-nivå for å bestemme kjønn på grunnlag av SRY-genet. Har man kommet hit, og fremdeles ikke kan bestemme kjønnet har personen sannsynligvis mer enn nok annet å tenke på enn å bry seg om hva det står i passet...