View Single Post
Hvilken: Hypnotisøren av Lars Kepler

Hva: Svensk krim som har solgt i bøtter og spann i nabolandet. (Boken har også blitt filmatisert, men fått så ræva kritikk at jeg aldri kommer til å gidde å kaste bort 2 timer av livet mitt på å se den). Far, mor og datter blir funnet slaktet på to forskjellige åsteder og på en eller annen håpløs måte finner Politiet ut at de skal be en fuckings hypnotisør om hjelp til å avhøre guttungen som overlevde massakren.

Hvorfor: Harry Hole-overdose etter å ha lest Nesbøs siste samt de fire første bøkene om alkisdetektiven. Dessuten er jenta i bokhandelen så jævlig søt, så når hun anbefalte denne klarte jeg ikke si nei.

Hvordan: Bortsett fra at omtrent 100 av de drøyt 500 sidene går med til en oppsummering av hendelser som skjedde ti år tidligere (alt skrevet i jeg-form) var boken temmelig spennende. Akkurat nok til at jeg gidder kjøpe Paganinikontrakten som er neste bok i serien om etterforsker Joona Linna. En etterforsker du egentlig ikke får vite noe særlig om i den første boken, sånn bortsett fra at han virker som en irriterende dritt-finne som påpeker til alle som ikke tror på han at han alltid har rett ved å si "hva var det jeg sa" i ettertid. Ikke verdens største plot-twister, men etter Hole-overdose er det egentlig helt greit med noe som bare er spennende, men litt enklere. Forhåpentligvis skriver ingen en norsk versjon hvor Snåsamannen blir politiets sidekick og løser kriminalgåter (med Aksel Hennie i hovedrollen når det filmatiseres)
Sist endret av liasis; 17. juli 2013 kl. 23:19.