View Single Post
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
[quote=Sky;3710092]
Det kan godt hende *pi stilte seg opp for å ta influensavaksine, det vet ikke jeg, men dette er uansett skivebom. Hvis du ikke ser forskjellen på en vanlig sesonginfluensa og covid-19 etter omstendelig forklaring fra flere i denne tråden og all dokumentasjon som foreligger, så begynner jeg å lure på om du enten bare er jævlig vrang, nekter å se forskjellen, ikke kan lese eller bare er litt... dum. De to sistnevnte tviler jeg imidlertid på da du ellers ter deg godt her. Så, kan vi bli ferdig med denne influensa og covid-19 sammenligninga nå? Den begynner å bli ganske råtten.
Vis hele sitatet...
For en gjennomsnittlig person vil jeg si influensa kan sammenlignes. Poenget var uansett at om en skal ta vaksinen (og eneste grunn for en gjennomsnittlig person er jo egentlig det, i følge folk her) å beskytte andre, da bør en jo ta influensa vaksina også. Men det er kanskje greit å smitte andre folk som kan dø av influensa hos dere!


Det er mange grunner til å ta vaksinen selv om du er langt utenfor risikogruppen!
  1. Den er trygg. Ja, faktisk er den det!
  2. Den reduserer risikoen for å både få og spre sykdommen betraktelig. Du beskytter altså deg selv, din familie, dine venner og samfunnet forøvrig.
  3. Den reduserer risikoen for alvorlig sykdomsforløp dersom du allikevel blir smittet. Risikoen for at du får det er sikkert lav i utgangspunktet, men den finnes.
  4. Selv om du er utenfor risikogruppen så har sykdommen lumske og lange ettervirkninger du kan være uheldig å pådra deg. Folk får stadig disse ettervirkningene, selv uten noen særlig symptomer på selve infeksjonen.

Alt dette og mer er godt dokumentert. Jeg forstår derfor rett og slett ikke motviljen du utviser. Du har ikke tilfredsstillende argumentert mot noen av disse punktene her og andre presentert i tråden. Det hele fremstår som et kvasi-rasjonelt forsøk på å dekke over et simpelthen "Jammen jeg vil ikke!". Og det er helt greit. Men nøyaktig hva er det egentlig som gjør at du ikke ønsker å ta den? Sprøyteskrekk? Sosial angst for å møte opp? Redd for diffuse langtidsvirkninger (hvor reelt er egentlig dette? Har du noe hold i den bekymringen som trumfer all dokumentasjon for risikoen ved covid-19?) Stahet? Vranghet? En kombinasjon av alle?

Alt dette er legitimt og forståelig at gjør deg nølende, men du vinner ikke frem med å kaste deg rundt med at så få dør, at du er så frisk ellers, at det nesten ikke er noe vits med vaksine fordi vaksinerte også blir syke og smitter og hele den regla du kommer med. Dette er demonstrativt for dårlig argumentasjon til å rasjonelt avstå fra vaksinen, og blir bare teit.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du vite at vaksinen er så trygg i lengden og helt uten bivirkninger? "Long Covid" er faktisk ikke en greie for folk flest heller. Risikoen for Covid-19 er enormt lav for folk flest, noe jeg har vist kilder til, og nevnt flere ganger. Men det er jo ikke godt nok. De som er mest utsatt, har jo faktisk tatt vaksinen nå. Det var også disse vi stengte samfunnet ned for. Risikoen for alvorlig sykdomsløp er allerede ganske lav fra før av, og det hjelper ikke hvor uenig du personlig er i det, data støtter opp disse utsagnene. Jeg skjønner ikke hvorfor det er irrelevant å nevne at vaksinerte kan enda spre smitte, og få smitte. Det er jo en grunn til at CDC anbefaler masker for vaksinerte. Det kan rett og slett ikke virke som det er mye hold i at vaksinerte står ikke for smittespredning, og er ikke noe folk som vil dø av Covid trenger å bekymre seg for. De påstår altså at X ikke skjer mens dem bringer tilbake Y mandatet fordi X skjer. Denne logiske bristen ser dere ikke?

Det det argumenteres her er å ta vaksinen for å hindre at andre blir syke. Men da må jo vi naturligvis ta både pillen og dose 3 og ytterlige doser / behandlinger for å ikke spre smitte til uvaksinerte eller folk som er vaksinerte. Den dansen der tar ikke slutt. Så nåværende doser er nok ikke så effektiv. Og heller ikke disse etterhvert.
https://twitter.com/pfizer/status/1420474141686255624

https://www.vg.no/nyheter/i/36GAMv/p...ianten-kraftig

Det å bruke retorikk som "anti-vaxxer" eller "tror ikke på forskning" er bare usaklig og useriøst og gjør hele debatten meningsløs.

Om smitte blant vaksinerte er sjeldent (Jeg argumenterer ikke her for hvorvidt du blir veldig syk eller ikke selv som vaksinert, men at en fremdeles kan få, smitte, og skape muterte varianter) så hvorfor er det så mange i Island og Singapore? Det er jo bekymringsfult at vaksinerte og uvaksinerte skal reise rundt og spre det, siden mange ikke vil ha symptomer i det hele tatt. Ergo blir det jo en falsk trygghet.

https://www.reuters.com/world/asia-p...es-2021-07-23/ - Singapore

https://www.covid.is/data - Islandsk data.

https://www.nbcnews.com/politics/whi...rates-n1275012 -
In one cluster of more than 200 cases in Provincetown, Massachusetts, 70 percent of the Covid positive cases since July 1 have been among vaccinated individuals, Town Manager Alex Morse said in an MSNBC interview.
Vis hele sitatet...
Om vaksinasjon var så utrolig effektiv, så skulle alle disse tallene vært mye lavere. Ellers så har folk her som mener dette tyder på en svært effektiv vaksine en helt annen definisjon av effektiv. Det er også interessant å vite om CDC teller tall blant vaksinerte som blir smittet men ikke havner på sykehus istedenfor kun de som havner der. Såkalt "breakthrough cases".

Så når vi vet at vaksinen for folk flest ikke er nødvendig for å hindre død, og alvorlig sykdom hos folk flest, og også at du som vaksinert kan enda ha en nokså god sjangse på å spre smitte, da faller argumentet for min del helt bort på å ta vaksinen for å beskytte andre. For beskyttelsen for meg selv, den er jo naturlig der fra før av.


Jeg tok forøvrig min første dose i går. Jeg er 28 år og er frisk som en fisk, men hele seansen stjal altså en time fra mitt liv og ga meg en litt øm arm, og i retur har jeg fått gleden av å bidra til dekningsgraden i befolkningen og å minske risikoen betraktelig for sykdom, videre smitte og potensielle langtidsettervirkninger jeg gjerne vil ha meg frabedt. Og jeg får etterhvert grønt koronapass som en liten ekstra bonus. Hva er det å ikke like med det? Du snakker lenger ned om risk and reward, og med denne vaksinen så er det ganske jævla soleklart og godt dokumentert over hele linja at belønningen for en selv og alle andre langt på vei veier opp for risikoen ved å ta den. Herregud da mann, get a grip!
Vis hele sitatet...
Fint for deg at du tok vaksinen. Gratulerer med passet som gir deg noen av rettighetene du hadde fra før av.

Tøv. Har du egentlig lest det du linker til? Artikkelen bekrefter jo bare at vaksinene er svært effektive og at som med alle andre vaksiner, så er ikke effektiviteten 100%. No shit! På ingen måte støtter tallene presentert i den artikkelen det du vrøvler frem med
Vis hele sitatet...
.
Det er noen "nye" ovenfor. Men om du påstår dem også viser at vaksinen er utrolig effektiv og at det bare er vrøvl så er vel ikke du noe bedre enn det du eller flere beskylder meg for, og jeg skjønner egentlig ikke hvor mange ganger jeg må gjenta det. Jeg mener bare vaksinen ikke er så effektiv som folk skal ha det til.
Sist endret av Quakecry; 30. juli 2021 kl. 03:28.