View Single Post
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Har lest så mye piss og så mye bra om MRNA og sånt at jeg vet selv ikke hva jeg skal tru..
Vis hele sitatet...
Hvis det er noe konkret med mRNA du har hørt som skremmer deg så fortell gjerne hva, så kanskje noen kan oppklare litt. Det mange er skeptiske til er at det er genteknologi, og at vi får gener fra viruset inn i cellene. Det er litt misvisende, da å bli smittet med et virus i seg selv også betyr at du får genene til viruset inn i cellene. Det er sånn virus opererer, de får cellene våre til å kopiere sitt eget arvestoff. De kan nemlig ikke reprodusere seg på egenhånd.

Forskjellen med mRNA-vaksinene er at du bare får inn akkurat det genet for spike-proteinet, som er det immunforsvaret kjenner igjen, i stedet for å få stappet inn et helt virus, med hele genpakken. I andre vaksiner kan det være svekkede virus, døde virus, biter av virus, eller et helt annet virus med genet for det aktuelle proteinet "podet" inn, slik som Janssen og Astra Zeneca.

Det er altså ikke spesielt for mRNA-vaksinene at de inneholder gener. Tvert imot inneholder de færre unødvendige gener, noe jeg personlig synes virker betryggende og mer presist. Det gjør dem også enklere å lage nye varianter om viruset muterer, noe som er en stor fordel. I gamle vaksiner må typisk viruset dyrkes frem i egg, det er tidkrevende og vanskelig å få til riktig.

når ett virus muterer så blir det dårligere men ikke med covid-19 her blir det sterkere og dødligere.
Vis hele sitatet...
Nei, mutasjoner er tilfeldige. Noen vil være dårlige, noen gode, noen uten betydning. Hvilke varianter som vinner frem og får formert seg, er et spørsmål om evolusjon. Generelt er det gunstig for et virus å kunne smitte lett, men ikke ta livet av offeret så effektivt at det ikke rekker å smitte andre.

Jeg fikk svineinfluensa og lå som en kake i 7 dager, så over null problemer... folk som tok vaksina sliter enda i dag i 2021! det var i 2008 svineinfluensa var ett problem, ergo så sliter de og har slitet i 13 år ENDA!
Vis hele sitatet...
Det er fint at du ikke fikk langtidsvirkninger av svineinfluensaen, men det stemmer ikke at ingen fikk det.
Vaksinasjonen den gang kom etter at smittetoppen var nådd, så mange vaksinerte hadde hatt svineinfluensaen. Vi mangler bastante tall på hvordan influensaen, eller influensaen kombinert med vaksinen påvirket narkolepsirisikoen. Narkolepsieen kom jo av et protein på viruset, som også fantes i vaksinen.

Det finnes litt info om andre ettervirkninger influensaen, som ME og Guillain Barré. https://www.fhi.no/nyheter/2017/pandemi/

Den vaksinen var forøvrig en kjent, gammel influensavaksine der viruset var byttet ut. Det gjorde at den slapp unna en del testing. Covidvaksinene er tester grundigere enn det.

Dødligheten på covid er ikke noe problem for 0-45 år alikevell så skrur vi av hele norge og tvinger folk til vaksiner..
Vis hele sitatet...
Først: vi tvinger ingen til å ta vaksiner, om det ble gjort hadde jeg støttet deg i kampen mot det.
For det andre: Mye tyder på at covid har en del potensielt lumske senvirkninger utover død. Det siste jeg leste nå var en svær studie som antyder at signifikant lavere intelligens er en varig effekt. Da er det snakk om større endringer enn en gjennomsnittlig slagpasient opplever, og de minket ikke med tiden etter rekonvalens. Det er også sett betennelsestilstander hos barn som gir bl a hjertefeil. Dette kommer av immunreaksjoner man kan få uten å få nevneverdige symptomer på selve sykdommen. Så helt uproblematisk er det ikke for oss mellom 0 og 45 heller. Den fulle oversikten har vi nok først om noen år.
Sist endret av *pi; 29. juli 2021 kl. 22:53.