View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Sitat av Quakecry Vis innlegg

Regner med du stilte like mye opp og vaksinerte deg mot influensa for å beskytte folk du kunne utsette for smitte?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende *pi stilte seg opp for å ta influensavaksine, det vet ikke jeg, men dette er uansett skivebom. Hvis du ikke ser forskjellen på en vanlig sesonginfluensa og covid-19 etter omstendelig forklaring fra flere i denne tråden og all dokumentasjon som foreligger, så begynner jeg å lure på om du enten bare er jævlig vrang, nekter å se forskjellen, ikke kan lese eller bare er litt... dum. De to sistnevnte tviler jeg imidlertid på da du ellers ter deg godt her. Så, kan vi bli ferdig med denne influensa og covid-19 sammenligninga nå? Den begynner å bli ganske råtten.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvorfor skal en som frisk med 99 % for å klare corona helt fint ta vaksinen. De mest utsatte og svake har jo allerede fått vaksinen, og den lille andelen som dermed ikke kan ta vaksinen bør dermed isolere seg fullstendig hjemme. Du lever på en rosa sky om du tror corona forsvinner og ikke blir endemisk. F.eks
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00396-2
I norge har ekstremt få dødd av corona, og dermed forsvarer ikke alvorligheten, spesielt nå - Av corona tiltakene en lever under eller å måtte ta vaksinen. Vi har jo allerede vaksinert over 5 millioner her, så det er jo heller ingen bekymring.
Vis hele sitatet...
Det er mange grunner til å ta vaksinen selv om du er langt utenfor risikogruppen!
  1. Den er trygg. Ja, faktisk er den det!
  2. Den reduserer risikoen for å både få og spre sykdommen betraktelig. Du beskytter altså deg selv, din familie, dine venner og samfunnet forøvrig.
  3. Den reduserer risikoen for alvorlig sykdomsforløp dersom du allikevel blir smittet. Risikoen for at du får det er sikkert lav i utgangspunktet, men den finnes.
  4. Selv om du er utenfor risikogruppen så har sykdommen lumske og lange ettervirkninger du kan være uheldig å pådra deg. Folk får stadig disse ettervirkningene, selv uten noen særlig symptomer på selve infeksjonen.

Alt dette og mer er godt dokumentert. Jeg forstår derfor rett og slett ikke motviljen du utviser. Du har ikke tilfredsstillende argumentert mot noen av disse punktene her og andre presentert i tråden. Det hele fremstår som et kvasi-rasjonelt forsøk på å dekke over et simpelthen "Jammen jeg vil ikke!". Og det er helt greit. Men nøyaktig hva er det egentlig som gjør at du ikke ønsker å ta den? Sprøyteskrekk? Sosial angst for å møte opp? Redd for diffuse langtidsvirkninger (hvor reelt er egentlig dette? Har du noe hold i den bekymringen som trumfer all dokumentasjon for risikoen ved covid-19?) Stahet? Vranghet? En kombinasjon av alle?

Alt dette er legitimt og forståelig at gjør deg nølende, men du vinner ikke frem med å kaste deg rundt med at så få dør, at du er så frisk ellers, at det nesten ikke er noe vits med vaksine fordi vaksinerte også blir syke og smitter og hele den regla du kommer med. Dette er demonstrativt for dårlig argumentasjon til å rasjonelt avstå fra vaksinen, og blir bare teit.

Jeg tok forøvrig min første dose i går. Jeg er 28 år og er frisk som en fisk, men hele seansen stjal altså en time fra mitt liv og ga meg en litt øm arm, og i retur har jeg fått gleden av å bidra til dekningsgraden i befolkningen og å minske risikoen betraktelig for sykdom, videre smitte og potensielle langtidsettervirkninger jeg gjerne vil ha meg frabedt. Og jeg får etterhvert grønt koronapass som en liten ekstra bonus. Hva er det å ikke like med det? Du snakker lenger ned om risk and reward, og med denne vaksinen så er det ganske jævla soleklart og godt dokumentert over hele linja at belønningen for en selv og alle andre langt på vei veier opp for risikoen ved å ta den. Herregud da mann, get a grip!

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvilke tall da? Du har ikke gitt en dritt.
https://theconversation.com/what-is-...ination-164909
Denne sier også hva jeg sier. Vaksinen hindrer symptomer. Dermed har vi nå usymptomiske som reiser rundt og bidrar til nye mutasjoner og smitte.
Vis hele sitatet...
Tøv. Har du egentlig lest det du linker til? Artikkelen bekrefter jo bare at vaksinene er svært effektive og at som med alle andre vaksiner, så er ikke effektiviteten 100%. No shit! På ingen måte støtter tallene presentert i den artikkelen det du vrøvler frem med.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Og holde det nede her har vi jo klart ganske fint uten noe vaksine. Du ignorerte de globale smittetallene jeg ga deg. Vil ikke kun 192 millioner tilfeller være ganske lite når du tar hele verden i betrakning, og all reisising på kryss og tvers som foregår? Det er jo sjeldent å både få covid som uvaksinert og vaksinert. Siden covid blir endemisk vil man nok måtte vaksinere de mest utsatte, slik som de som allerede tar influensa vaksinen. Influensa kan være ganske farlig det også.
Vis hele sitatet...
Først så kan vi slutte med å trekke inn influensa her. Covid-19 har demonstrativt vært langt farligere enn sesonginfluensaen. 192 (196 nå) millioner smittede er et høyt tall, og så må du huske på at det nok er store mørketall her og at tallet hadde vært mye høyere hadde det ikke vært for rask respons med blant annet stengte grenser, nedstengning av samfunnet og alle andre smitteverntiltak verden har sett. Nå har også flere milliarder doser med vaksiner heldigvis blitt satt, som ytterligere bremser smittespredning globalt.

Og ja, vi har holdt smittetall nede her til lands, men det har vi klart med ganske inngripende og strenge tiltak! Sånn ønsker de fleste av oss naturligvis ikke å leve, men en effektiv vaksine med høy dekningsgrad vil bidra til å slå pandemien ned og gjenvinne en normalitet på sikt. Vaksiner er en svært effektiv, svært lite inngripende og svært trygg måte å bekjempe smittsomme sykdommer på.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Dette gjenspeiles også ellers i verdenen. Så nå er fokuset på smitte, men en må slutte å leve på en rosa sky og tro at corona er noe vi kan fjerne helt. Man må faktisk leve med det. Og når risikoen er så enormt lav for de aller fleste, ta er det vanskelig å se poenget med å ta en vaksine man ikke helt vet langtidseffekter av enda grunnet en ganske så ufarlig sykdom. Når du også, enda hvor mye enkelte her nekter, at man også kan få viruset og smitte videre som vaksinert, da faller jo poenget enda mer bort for min del. Det er jo nok at i en gruppe på 100, så kommer det tre infiserte med "insert variant her". Da er det jo gående igjen. Jeg argumenterer jo ikke for at det for de aller svakeste ikke kan være nytte i å ta vaksinen. Eller være forsiktig. Men at om det er smitte en skal unngå, så er det eneste alternativet å isolere deg fullstendig.
Vis hele sitatet...
Ingen her benekter at vaksinerte stadig kan bli syke og smitte videre. Men i motsetningen til deg så forstår i hvert fall noen av oss her at vaksinen fremdeles er svært effektiv, viktig og trygg, at covid-19 er alvorlig og at vi har all grunn til å ta vaksinen selv om vi ikke befinner oss i risikogruppen. Ingen her drømmer heller om å unngå smitte fullstendig, men å redusere den. Og det gjør vi ved å vaksinere oss, være forsiktige og ta tiden til hjelp. Du vet, sånn på noenlunde samme måte som vi har bekjempet andre smittsomme sykdommer vi ikke lenger trenger å være redde for. Vi trenger overhodet ikke å isolere oss fullstendig for å oppnå det.
Sist endret av Sky; 29. juli 2021 kl. 12:11.