View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Hansegil88 Vis innlegg
Ville du anbefalt meg å lete på jordet til bondegårder? Eller se etter åpne marker i skog/setre osv?
EDIT: f.eks på jorder der gresset er blitt klipt og lagt i høyballer, er dette optimale jorder å lete på også? Eller bør det helst være der dyr går daglig, innenfor inngjeringer?
Vis hele sitatet...
Jeg personlig har hatt bedre erfaring med kunstige områder: Gressplener rundt og i borettslag, rundt skoler, kirkekårder og den slags. Det er bare en eneste gang jeg gitt ut på et område som ble beitet av kyr og da fant jeg ikke noe som helst: Andre her derimot sverger til beitemarker for å finne flein.

Med andre ord så har husdyr lite med om det er flein eller ikke: Det må vokse gress der, og det er det eneste konkrete jeg kan si om funnsted.

Sitat av andaab44 Vis innlegg
Hvor viktig er egentlig regn for at fleinsoppen skal vokse? Har vi noe mål på hvilken nedbørsmengde som er optimal? Finner ikke noe klart svar på det annet enn anekdotiske fortellinger. Der jeg holder til f.eks har det vært tørke i ca. 1,5 uker uten regn. Når jeg går tilbake til de områdene jeg tidligere har funnet flein, så er det så og si ingen sopp der. Så jeg antar at hvertfall litt regn må til. Men om det f.eks blir lette byger en dag, er det da nok for å finne masse flein dagen etter? Har enda ikke kommet over store mengder flein (første sesong). Men jeg har funnet 4-5 stk pr dag tidlig i september i dagene etter regnvær. Litt frustrerende egt da jeg gjerne ønsker å finne en del. Virker også som at sesongen her jeg bor (Buskerud en plass) er senere enn andre steder, da det har vært tørt og veldig varmt hele sommeren. Kun den siste uken har vi hatt temperaturer mellom 5-15 (natt/dag). Til uken er det meldt regn, vil jeg da i teorien kunne finne gode mengder?
Vis hele sitatet...
Du henger deg opp i detaljer, jeg har funnet nye sopp i solfylte uker og slitt med å finne de når det regner. Det er for meg ingenting angående været som stopper meg fra å lete etter sopp, du må bare ut å lete uansett.
Sist endret av Dodecha; 21. september 2019 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.