View Single Post
Ridder av 1. klasse
719
Først og fremst må jeg bare si at det er forskjell på å være alkoholiker og ha et alkoholproblem.

Et alkoholproblem kan jo være så mangt, f.eks at du blir voldelig i fylla, at du blir depressiv, at du sier ting du ikke bør si, i form av å såre andre rundt deg osv. Dette trenger ikke å ha noen sammenheng med hvor ofte du drikker å gjøre.

Hvis du f.eks drikker 6 gang i året og havner i fyllaarresten for å ha slått ned dørvakter alle de 6 gangene, så har du et alkoholproblem, men du kan ikke si at personen er alkoholiker for det om.

Har selv til tider drukket ganske mye og ofte, da snakker vi om driting 4-5 ganger for uken. Har også fått "hjelp" i form av psykologer og samtalegrupper.
For det er som andre sier, det er som regel en grunn til at det blir mye drikking, og for min del er det vel en form for virkelighetsflukt.

- Er 23år nå

- Begynte å drikke i en alder av 15-16år, var mye fjortiss fyll, men ikke noe uten om det vanlige. Var i en alder av 19-20år at drikkingen virkelig tok seg opp, etter at det ble slutt med samboeren. Forsto egentlig rimelig fort at jeg hadde fått et alkoholproblem. Noen vil gjerne påstå at jeg er et svakt menneske, som tyr til alkohol ved mot gang i livet. Selv opplever jeg det slik at ting ikke lengre spiller så stor rolle, du har bare seg selv og hva gjør det da om du drikker en sixpack etter jobb? Det går på en måte ikke utover andre enn deg selv... Samtidlig som det også er en flukt fra virkeligheten. Føler på en måte at alt blir mye "kjekkere" etter en sixpack og at tiden går raskere.

- Ja, kom meg ganske greit ut av det etter et årstid, uten bruk at andre rusmidler. Forsto til slutt at jeg måtte ta meg sammen, mens jeg enda hadde litt kontroll... Var ofte slik at når onsdagen kom, så følte jeg et stort sug etter å drikke, måtte bare ha 1-2flasker rødvin eller en sixpack etter jobb... Møtte etterhvert en ny dame, og da ble det automatisk slutt på drikkingen. Dette "tror" jeg har noe å gjøre med at jeg på en måte får mer "ansvar", det handler ikke bare om meg selv lengre. Nå er jeg singel igjen, og merker jo at det blir mye drikking, men klarer å holde meg til å drikke i helgene og av og til annen hver helg.

- Har hvert i jobb hele tiden, uten at drikkingen i grunnen har påvirket jobben. Har aldri hvert full på jobb. Ofte begynte jeg å drikke i 3-4tiden og så var jeg i seng til kl 22..