View Single Post
Vel, av det jeg husker var det noe som hendte da jeg var på bussen for et par uker siden. Satt meg bak, og la merke til at det lå en (hva jeg oppfatta som grunnet klær/utseende) alkoholiker/narkoman i baksetet og sov. Underveis den 50 minutter lange bussturen våkner han og spør hvor vi er. Viser deg at han skulle gått av på en stasjon som da ligger rundt 30 minutter motsatt vei igjen, men grunnet hans openbare rus av noe stimulerende stoff hadde han sovnet. Sier så at jeg skal vekke han når vi kommer til stasjonen, og be vennlig bussjåføren om å vekke han der han skal av på veien tilbake.

Bussen ankommer stasjonen, og jeg tar dette opp med bussjåføren som åpenbart hadde lite til overs for denne mannen, som ikke hadde penger på seg heller. Ender med å betale hans 60 kroners busstur tilbake, samt lovnad fra bussjåførens side om at han skal vekke han der han skal av.

Må bare nevne at jeg synes det er litt synd at folk ser sitt snitt til å lette på samvittigheten ved å ha den typiske holdnignen "åååh, snart jul, nå skal jeg gi til frelsesarmeen" - eller hvor enn det måtte være. Er personer som sliter 24 timer i døgnet, 365 dager i året, og man bør generelt være hyggelig og hjelpsom uansett på hvilken tid på året det er. Men bedre at man iallefall gir i jula enn aldri da!