View Single Post
Min erfaring fra psykose post var ikke forbeholdt ruspsykoser, jeg var innom denne avdelingen også, men det er ikke her størsteparten av min erfaring ligger.

Ellers er vi enten uenige eller vi misforstår hverandre. Det er ikke slik at en psykiatrisk diagnose er svart/hvit og at det ikke finnes grader av den. For å tilfredsstille en diagnose kreves et visst tidsforløp eller en viss styrke.I allmenmedisinsk praksis er f.eks MADRS skjema anerkjent for å gradere grad av depresjon. Her gir man en subjektiv score over stemningsleie siste tre dager. Nedstemthet er et symptom på depresjon, følelse av verdiløshet likeså, mangel på apetitt, redusert søvn etc. En viss score tilfredsstiller diagnose mild depresjon. Dette er mildere enn alvorlig depresjon, men man føler altså på lignende symptomer bare i mildere grad. Mange av symptomene ved depresjon som ved MADRS score kjenner vi oss alle igjen i, men ikke over tre sammenhengende dager, mesteparten av dagen f.eks. Det er ikke da feil å si at man har erfart mildere former av (mild) depresjon selv om man ikke tilfredsstiller diagnosen (tida varighet, styrke) . Iallefall er dette helt vanlig å hevde også blant psykiatere.

Det samme gjelder altså psykose. Det går fint an å røyke hasj og være overbevist om at vennene snakker stygt bak ryggen på en i et annet rom, dette kan dog være svært midlertidig og aldri nå så langt at det blir fanget av psykiatrien.

Annerkjente fagfolk som står bak videoen fra psychosesnet er altså uenig med Skepty som forbeholder psykotiske erfaringer til mennesker som har en psykiatrisk diagnose.

Når jeg sier psykotiske erfaringer misforstås det som at man har opplevd det samme som en som tilfredsstiller en psykose diagnose. Nei. Man har opplevd mildere grad av samme fenomen. Altså er psykose som depresjon erfaringer som det finnes grader av, også såpass milde grader at menigmann kan ha hatt erfaringer på samme spektrum

Når jeg leser igjen ser jeg at man er uenig i ordbruken. Fett nok. Da er vi bare uenige.
Sist endret av Bearass; 5. mai 2019 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.