View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Alle har ikke en mer eller mindre psykotisk erfaring i livet. Forøvrig er videoen du linker til særdeles dårlig. Du kan si mange opplever en realitetsbrist i løpet av livet, men det er ikke det samme som en psykose.



Et krav for å diagnostisere noen med psykose er at de vanskelig lar seg overbevise om at det de tror ikke stemmer overens med virkeligheten.
Det er spesielt viktig å være presis med bruken av dette ordet fordi det blant annet inngår i paragraf 20 i straffeloven, om hvorvidt noen kan dømmes eller ikke.
Vis hele sitatet...
Merk at jeg sier psykotisk erfaring. Jeg sier ikke at de aller fleste mennesker har psykose ila livet.

Det er som å si at de aller fleste av oss har en erfaring av mildere spekter av depresjon eller angst iløpet av livet. Dette betyr ikke at vi alle har en depressiv lidelse eller angstdiagnose.

Hvorfor er videoen dårlig? Den er laget fra en nederlandsk nettside som heter psychosesnet. Et initiativ av erfaringseksperter, interessenter og fagfolk. Den illustrere etter mitt syn svært enkelt og forklarer milde psykotiske erfaringer som vi alle kan kjenne oss igjen i. Å si den er dårlig er lite spesifikt. Hva var det som du mener er feil i denne videoen?

Ellers har jeg selv erfaring med arbeid på psykosepost innen psykiatri og langt fra alle er bablende grøthauer som ikke klarer å gjøre seg forstått. Psykosen er relativ. Enkelte kan man ha en helt fin oppegående samtale med over lengre tid før en snål forestilling kommer fram.
Sist endret av Bearass; 5. mai 2019 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.