View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Ergo har ord bestemte meninger, det er en forutsetning for at de skal kunne brukes til kommunikasjon.
Videre er det ingenting som heter "akademikernes ordbok". Med mindre du mener at akademikere benytter seg av ordet, om en fotballspiller sparker en kalkulator er ikke kalkulatoren en fotball.

Selvfølgelig ønsker jeg en konsensus på hva ord betyr, det tror jeg ethvert rasjonelt menneske ønsker, hvis ikke blir det vanskelig å kommunisere med ord. Jeg tar ikke utgangspunkt i min versjon av virkeligheten, men den faktiske definisjonen av hva ord betyr, enten basert på bokmålsordboka eller hvordan majoriteten av de som snakker et språk benytter ordene i språket. Den samme ordboken sier at objektiv og empirisk ikke er synonymer, på samme måte som Sjampinjong og blekksprut ikke er synonymer. Ser du selv hvor tåpelig dette er?
Vis hele sitatet...

Ok, la oss teste det. hvis jeg sier "Hurra" hva mener jeg?

Det eneste svaret du her kan gi er den bokstavelige betydningen av ordet.

Men dette er ikke hva jeg mener, hva jeg mener med ordet hurra er i denne sammenhengen noe helt annet, jeg bruker ordet "hurra" for å vise det jeg her har vist. Ordets definisjon er som sådan i denne sammenhengen totalt urelevant.

Og når det gjelder "objektiv" og "empirisk" så kan de brukes som synonymer. empirisk betyr fra erfaringen, og vi snakker da som regel om den håndfaste fysiske sanselige virkeligheten. Den sanselige virkeligheten er objektiv, dvs. vi kan peke ut objekter i den - en sykkel, et hus osv. Erfaringen forstått som empirisk er som sådan svært objektiv, altså fokusert rundt håndfaste størrelser som vi kan peke på.
Sist endret av Hans Høyhet; 5. mai 2019 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.