View Single Post
Først vil jeg begynne med å fortelle litt om plagene jeg opplevde, kanskje kjenner du deg igjen? Og hvis du gjør det, så kanskje jeg har noen triks som kan bringe søvnen din tilbake.

Mine søvnplager startet da jeg var 16 år. Jeg fikk påvist forsinket søvnfasesyndrom som er den vanligste søvnforstyrrelsen for ungdom mellom 16-28 år. Denne sykdommen er vel noe selvforklarende. Enkelt forklart; du sovner ikke før veldig sent, 2-6-tiden, og våkner sent.

Døgnrytmen er altså forskjøvet og lar seg ikke stilles tilbake til normal døgnrytme med normale midler. Behandlingsmetoder er:

Kunstig lys fra et apparat tidlig om morgenen for å stille tilbake hjernens søvnklokke.
Dette apparatet kostet og koster fortsatt et par tusen, noe som var uaktuelt å punge ut for et søvnproblem, tenkte jeg.

OG

Circadin. Et innsovningspreparat som inneholder melatonin, kroppens naturlige innsovningsmiddel. Disse tablettene ga meg hang-over fram til 6-tiden på kvelden.

Hva var årsaken til søvnproblemene?

Jeg tror det var mange innvirkende faktorer, men den største var nok stress.

Jeg var inne i en periode hvor jeg var på skolen på dagen, og jobbet med teater til sent på kvelden. Jeg følte en enorm mengde med stress fram mot forestilling. Hver natt da jeg la meg i senga og lukket øynene opplevde jeg et ukontrollert tankekjør som gjorde det umulig å sove. Det var vanskelig å holde på èn tanke, et kaos.
Etter at dette pågikk en stund «glemte» jeg hvordan man sovnet inn.

I tillegg er det mulig at jeg hadde en depresjon, men dette er bare synsing.
Jeg burde kanskje fått en time hos en psykolog, men jantelov-juristen i meg bare fnøs og nektet utenforstående oppmerksomhet rundt mitt sinn.

Mine løsninger

Etter 4 år med søvnproblemer bestemte jeg meg for å jobbe og gi offer, for å forsøke å bli kvitt problemene en gang for alle.

Dette er hva jeg lærte, gjorde og oppnådde:
  • Mosjonèr
Gå en tur på minimum 45-minutter med rask gange hver dag.

  • Kutt ut nikotinen
Dette punktet er hardt. Jeg var en hardbarka snuser i 5 år og sluttet tvert. Hver gang jeg kjente suget og abstinensene lagde jeg meg mat, og spiste. Og ja, det ble en del mat. Noe som bringer oss til neste punkt.

  • Tren
Med den store mengden mat jeg konsumerte, og nikotinet som ikke lenger ville holde meg nikotinslank, så jeg det nødvendig å begynne å trene. Jeg trente styrketrening 3 ganger i uken og kondisjon 2 ganger. Dette er i tillegg til de daglige 45-min-turene. Jeg gikk fra 180, slank, 63kg til veltrent, 75kg på 4 måneder.

  • Revurder din soveplass
Jeg sov i samme rom som jeg jobbet med skole, var med venner, gamet og så film. Dette er ikke gunstig! Hjernen skal ikke være fokusert på det syke no-scope-doublekillet du pulla for 30-min siden når du skal sove. Sov på en plass hvor den eneste underholdningen er stillheten, dine egne tanker og eventuelt en bok.

  • Vær sosial
Hvis du litt for ofte setter pris på ditt eget selskap; kom deg ut av leiligheten og slå på smilet. Du blir gladere av å være med andre mennesker, og mer sliten.

  • Drikk gjerne kaffe
På morgenen før gåturen, ikke på kvelden etter klokken 6.

  • Kutt ut drugs
Jeg har kun erfaring fra moderat cannabis-bruk, men skal ikke se bort i fra at det også kan være lurt å legge syra, soppen, pilla og pulveret på hylla.

  • Kosthold
Spis mer grønnsaker. Kutt ut mat og godteri som inneholder mye sukker. Spis regelmessig.

Siste ord
Min vei tilbake til normal søvn var ikke piller fra legen. I mitt tilfelle var det endringer i livsstilen som måtte til. I tillegg til å få tilbake søvnen, har jeg blitt et sunnere menneske og kan kanskje legge til noen leveår på alderen, hvis jeg fortsetter.
Jeg ser selvfølgelig at hvert tilfelle er forskjellig, og at alvorlige psykiske eller fysiske lidelser nok ikke vil la seg kurere på denne måten, men jeg vil tro at det er mye av de samme problemene som går igjen og hindrer folk fra å få søvnen sin.

God natt. Jeg skal våkne av meg selv klokka 9 i morgen, utvilt, bitches