View Single Post
Velger å poste dette som en ny bruker av fare for at noen kan gjenkjenne meg på tidligere poster.
Har jobbet noen år i en bedrift som spesialiserer seg på å videreselge gamle gjenstander ved auksjon og har kommet over en del praksis som virker ganske suspekt.

Har valgt å kikke litt inn i dette på egenhånd, men har kommet til kort når det gjelder lovverket. Er mildt sagt håpløs hva det angår.

Når bedriften får gjenstander kunder ønsker å selge tar vi de inn og registrerer de i systemet. Vi sjekker også opp hva gjenstandene er verdt så vi kan gjøre en verdivurdering av disse. Senere gies gjenstandene et nummer og auksjoneres bort en gang i uken til høystbydende.
Oppdaget for litt siden at en av de som jobber som auksjonarius er oppført som eier av et lite firma med 1 ansatt, og at dette firmaet ofte har bud inne på flere forskjellige gjenstander. Firmaet er beskrevet til å bedrive videresalg.
Det er et par forskjellige forhold jeg prøver å belyse.

Siden auksjonarius har tilgang til prisvurdering av alle gjenstander på forhånd, samt alle bud som skulle ligge inne ifra før så vil i praksis dette si at denne personen kan kjøpe gjenstander til meget gunstige priser for personlig profitt. Og jeg tenker mitt. Dette må da i bestefall ligge i en gråsone for hva som er god praksis?

Det andre er en rekke kjøpere som kan beskrives som bekjente av auksjonarius. Det har ikke gått meg hus forbi at disse kjøperene ofte byr på egne auksjonsobjekter for så å trekke seg sakte bort ifra salen når budrunden er i ferd med å nå et tak. I praksis ender andre kunder opp med å betale en mye høyere sum en hva de ville ha gjort ved en ærlig auksjon. I situasjoner hvor eierene av disse objektene faktisk har vunnet, har all informasjon om budrunden på mystisk vis forsvunnet fra auksjonsprotokollen når papirene gjennomgås dagen etter. Kan dessverre ikke bevise dette så er først og fremst ute etter informasjon rundt det første forholdet.

I uansett fall så er jeg på leting etter lovdata som kan kaste lys over dette. Den første tanken som slo meg er å ta opp dette med sjefen min for å se hva han sier til dette. Men jeg vil unngå dette med mindre det eksplisitt fremgår av lovverket at dette ikke er lovlig praksis. Vil ikke gå noe nevneverdig inn på hvorfor jeg bryr meg om dette.

Er det noen som har nok greie på jus til at de kan hjelpe? På forhånd takk.
Sist endret av Sommerfuglen; 25. januar 2014 kl. 22:22.