View Single Post
Sitat av fjellfisk Vis innlegg
Jeg hadde aldri sett for meg å finne noe på denne slåttemarka. Da jeg først begynte å lete etter godsakene for et par år siden saumfarte jeg denne marka + en tilhørende rett over en bilvei uten å finne noe.
Forleden dag spaserte jeg over marka (etter andreslåtten) og ved en slump så jeg en større klynge spredt på et par kvadratmeter. Jeg gikk deretter ned til jordet over veien og fant jaggu en del der også.

Tidligere (60-110 år siden) var dette bruket underlagt en annen grunneier i området, og her var det noen som forpaktet jorda. De hadde 5-6 sau, et par kyr og noen griser. Det var på den tida hvor de slo gress med ljå og herset på staur.
En bonde i nærområdet forpakter nå jorda - pløyer, sår, slår gress og presser rundballer og det som en bonde gjør. Det brukes gjødsel av typen avføring fra kyr.

Midt ute på feltet i bildet nedenfor stod det før et fjøs. Jeg tenker at siden denne marka tidligere ble drevet mer tradisjonelt har mycel av flein slått rot i jorda, ja til og med overlevd all pløying.

Vis hele sitatet...
Da er det vell kanskje håp ennå, kanskje ikke i år eller neste år, men mycel er jo ganske robust når det først har slått seg til ro så om det er blitt revet opp så gror det vell sammen igjen

Noen som har peil på dette?

Et til spørsmål som kanskje høres helt bak mål ut, men here goes.
På noen av soppene jeg har plukket i år så er det en del sporer på hattene, om jeg tar en slik hatt å planter/sprer den et sted jeg vil at det skal vokse flein, vil det virke?
Om ikke, kan jeg lage en sporesprøyte og prøve å plante i jorden med den?
Kultivering av flein er vell ikke akkurat lett, men å hjelpe moder jord litt?
Sist endret av Kjelldriver; 18. september 2018 kl. 00:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.