View Single Post
Sitat av fjellfisk Vis innlegg
Hei.

Klikk på bildene for å se de i høy oppløsning.
Her trengs nok ingen identifisering, men jeg ønsker å dele disse bildene med dere andre for erfaringens del. Her får du muligheten til å se tørre ferske, våte ferske samt noe av bakke/jordsmonn for funnsted.

Funnsted er ved en gammel husmannsplass. Det er plen med noe mose i bunnen, ikke store tuer.. Det har ikke gått beitende dyr der på +/- 60 år. Ved siden av er det pløyd slåttemark, og her har jeg også gjort funn til tross for at jorden vendes hvert år. Mulig de popper opp på forskjellige steder hvert år på grunn av vending av jorden?
Min teori angående at det finnes i pløyd mark, er at dette tidligere har vært beitemark. Tidligere stod det et lite fjøs på jordlappen. Trolig vil man ikke kunne gjøre funn på en slåttemark av nyere dato.


Vis hele sitatet...
Der ja!

Angående det med vending av jord, dette skjedde for noen år tilbake på min aller beste jaktmark og siden har jeg ikke sett snurten av de.
Jeg har plukket over to kg våt sopp på noen timer der, synd å miste plassen.
Det sluttet forsåvidt å vokse vanlig gress på marka, etter at de vente jorda vokser det bare vill ugress som vokser så tett at det er umulig å se jorda under og jeg misstenker at det aldri vil komme sopp der igjen.
Marka er gammel og det har gått sauer der i alle år, er det håp?