View Single Post
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Slik jeg oppfatter det så virker det som om trådstarter skal i skolegudstjeneste, spesielt med tanke på hvilken høytid vi nærmere oss så burde vel dette strengt tatt noe du også kunne lese mellom linjene.

Hvorfor skulle ikke en omvisning i kirken være i tråd med praksisen? Jeg tviler sterkt på at læreren i rle-faget har så mangelfull kompetanse at han ikke engang vet hvordan en gudstjeneste fungerer. Man vil i tillegg få mer ut av en slik omvisning, som jeg nevnte tidligere, fordi en gudstjeneste bare er sentrert rundt det å tilbe gud i motsetning til en omvisning som omhandler et større mye område.

Og igjen, er helt enig med deg i at et kirkebesøk i skoletiden er greit, men ikke slik at det går på bekostning av andre timer enn rle -timene og at dette burde foregå mest mulig informasjonorientert slik at man fikk mest mulig ut av besøket.. Hvis man skal på kirkebesøk så burde man også vurdere å besøke andre religioner slik at man får et bedre innsyn i deres praksis, dette er noe jeg ser mye mer pressende. Man kan for eksempel se på nordmenns holdninger til Islam i dag, med den fremmedfrykter som har oppstått. Jeg tror vi ville hatt et mye større utbytte av å besøke en moské for å si det sånn...
Vis hele sitatet...
Er enig i det du sier, og kan være jeg ikke leste godt nok mellom linjene til trådstarter En omvisning i kirken kan godt være i tråd med praksisen, men er to ulike måter å oppleve det på. Fortelle om hvordan ting skal foregå, eller å se hvordan ting foregår. Utbyttet av dette kommer selvfølgelig an på hvor mye man vet fra før. Men en omvisning vil nok gi best utbytte i skolesammenheng. For å krydre undervisningen, eller få noe å støtte seg til i f.eks. en eksamensituasjon(kanskje mer aktuelt på vgs) kan en gudstjeneste gi et annet inntrykk enn omvisning. Håper jeg klarte å gjøre meg bedre forstått nå =)