View Single Post
Sitat av bobbo
Men hva med det at alle i Norge burde klare seg? Jeg forstår at barna i Georgia, som blir voldtatt og skambankt, ikke kan stikke på sosialen å få hjelp, men alle de med trekkspill i undergangen kan vel få hjelp av det norske systemet. Eller er jeg jævlig naiv nå?
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare bare å klare seg i velferdsstaten Norge. Går du på NAV og melder deg arbeidsledig får du ikke et rødt øre. Dagpenger får du ikke uten å ha tjent over 100 000 foregående år. Du kan få litt stønad ved å gå på kurs og lignende, men med alt byråkratiet som skal til er det få som klarer det. Og det er langt ifra nok til å dekke mat og husleie. Det er også store forskjeller i beregningen av sosialstøtte rundtom i landet. Aftenposten har forøvrig gjort en serie artikler angående sosiale tjenester den siste tiden.

Jeg sier det er på tide med borgerlønn. Det ville effektivt fjernet behovet for å tigge, samtidig som det ikke er nok til noe særlig mer enn husleie og mat. Tapet fra staten ville bli veid opp mot å fjerne mesteparten av byråkratiet i NAV og lånekassen, samt at det vil også gjøre det lettere for "vanskeligstilte" å etablere seg og kanskje få seg et lønnet arbeid med tiden.

Ellers kan jeg også avse en slant om det er noen som fanger oppmerksomheten min på en positiv måte. Litt uortodokse gatemusikanter for eksempel. Jeg kjøper også Megafon i Bergen og Virkelig i Tromsø når anledningen byr seg. Og bommer mer enn gjerne bort en røyk om noen skulle spørre pent. Men vanlige tiggere med koppen foran seg og dådyrøyne bryr jeg meg sjelden med. Eller disse irriterende sigøynerdamene i Trondheim som jeg sterkt mistenker at ikke egentlig har behov for disse pengene. Gikk gjennom Nygårdsparken i Bergen en kveld og møtte en pågående kar som fortvilt trengte en sprøyte og neste dag satt han under et ullteppe med en pappkopp foran seg i sentrum. Hadde han enda solgt Megafon kunne jeg kanskje hjulpet ham, men han så ikke spesielt skrøpelig ut kvelden før.

Er det noen som har sett "John the jugglar" forresten? En amerikaner med langt svart hår som sjonglerer og blåser flammer og holder en helvetes monolog underveis. Var på Torget i Trondheim 17. Mai og på Torgallmenningen i Bergen nå på tirsdag. Jeg ble så imponert av ham i Trondheim at jeg ens ærend gikk til 7-11 og tok ut hundre spenn til kisen. Han lider neppe noen nød, da han reiser mye rundt i de større byene i Europa (snakket litt med ham i Trondheim), men fortsatt, det er levebrødet hans. Vi skulle hatt flere slike!