View Single Post
Sitat av funksjon Vis innlegg
Her mister du meg. Da tipper jeg det isåfall har vært feil med skjerming, produksjon eller plassering av kablene. Tror du hører mer forskjell på klokken fem om dagen ift. om natten fordi strømnettet er mer belastet om du bor i et hus med gammelt el-opplegg, eller er jeg på jordet nå? En ting jeg digger er balanserte xlr-kabler. Bodde i ei rønne hvor lyset stadig blinka og de fjerna all jordingsstøyen.
Vis hele sitatet...
Nei du er ikke på jordet, det er helt vanlig at man kan høre støy fra el-anlegget. Men så er det vel ikke så mange kanskje som smeller av masse cash på fet stereo som bor i ei gammal Rønne med dårlig el-anlegg. Isåfall kan man fjerne mesteparten med rette utstyret. Det står en ganske fin artikkel her om problematikk rundt det:

https://senorc.no/?p=226

Hvis man ellers har et kjempeanlegg med god kilde, god forsterker og gode høytalere og man bruker lampettledninger til høyttalerkabler vil man nok merke forskjell hvis man kjøper gode høyttalerkabler også, var det jeg mente

Sitat av 420master Vis innlegg
Tja

https://www.edn.com/million-dollar-s...y-james-randi/

Ingen har klart den


Selvom vinyl gir den beste lytteopplevelsen så er digitalt helt klart den «reneste» lyden. Men en godt satt opp vinylspiller, spiller låtene helt uten knitring.

Men vinyl har vist gang på gang en oppløsning på 14-15 bit og har en bitrate på 650kbs mot 320kbs på spotify (enn så lenge Spotify hifi er annonsert med 16bit192kbs )
Vis hele sitatet...
Skal ikke skryte på meg at jeg klarer det heller, kabler er vel det jeg bruker minst penger på når det kommer til Hi-Fi. Men bruker ikke lampettledninger på høyttalere til 20k heller, det finnes en gylden middelvei.

Et parr «dårlige» høyttale kan spille veldig bra med en skikkelig god forsterker mens noen skikkelig bra høyttalere spiller som oftest dårlig på en dårlig forsterker. Det er et kjent fenomen i Hi-fi verdenen. Mange kjøper seg fete høyttalere og sparer heller på forsterkeren som resulterer i forvrengning og det er faktisk lettere å sprenge høyttalerne med en liten forsterker kontra en stor.

Det fine med Vinyl er at det er en del av skjarmen at det knitrer litt og lyden er litt særegen. Er nesten som et lite rituale og ta frem vinylplata, legge på, starte spilleren, tørke av, sette ned stiften og la plata gå til den er ferdig. Kontra spille låter på PC-en. Det er moro med «helt ren» lyd og, men smaken er som baken. Jeg foretrekker å sette opp en egen kombo av komponenter i analog og få en egen touch over lyden fremfor å kjøre alt digitalt og lyden blir helt «sterlil».
Sist endret av FuNcEd; 31. juli 2021 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.