View Single Post
Tips, StellaWild: Del opp sitatet du siterer hvis du skal kommentere underveis. For det første ser det nå ut som jeg har skrevet det du skriver i bold, og det kan være forvirrende for folk som leser. For det andre får ikke jeg sitert deg når du skriver inni mitt sitat, så jeg må klippe og lime.



Sitat av StellaWild Vis innlegg
Helt klart stor usikkerhet rundt dette, og når myndighetene gir uklare signaler, så blir usikkerheten større. Som feks har de vel enda ikke svart for seg hvorfor vaksinene holdes tilbake, og tar mye lengre tid enn først lovet. Et færre antall av de prioriterte har fått vaksiner, selv om de har disse på lager.
Vis hele sitatet...
Med usikkerhet så mente jeg faktisk usikkerhet, nemlig at man ikke vet helt sikkert hvilke langtidsskader Covid-19 gir, og at man ikke vet helt sikkert hvor godt vaksinen hindrer videresmitte.

Når det gjelder det siste, har jeg forstått det som at Norge ikke tar for gitt at leveransene kommer som planlagt, og dermed ikke vil kjøre ut for mange førstedoser og så risikere å ikke få gitt andredoseringen med rett intervall. Der har f eks Storbritannia valgt en annen strategi, og det er det mange som kaller et risikoprosjekt. Vi vet ikke helt hvor godt kun én vaksinedose beskytter. Man kan sikkert si mye om hva som er lurt og ikke lurt der, men det er nå engang sånn at de må ta en beslutning.

Sitat av StellaWild Vis innlegg
Grunnen til at jeg nevner makt er at vaksinen er p.d.d. frivillig. Men det skal ikke så mye til før den evnt blir påbudt.
Vis hele sitatet...
Jo, det tror jeg faktisk skal mye til. Det tror jeg ikke ville gått gjennom i Stortinget. En annen sak er hvor store ulemper man kan påføre ikke-vaksinerte før det i praksis er en slags tvang. Det er ikke sikkert vi kan bestemme det heller, om f eks andre land velger å ikke ta imot ikke-vaksinerte, eller om private aktører kan nekte ikke-vaksinerte adgang til arrangementer og liknende. Men at Staten skal stramme skrustikka der, det tror jeg ikke. De fikk ikke gjennom den forrige hastekriseloven de prøvde å innføre.

Det har vært snakk om portforbud, noe de fleste kanskje er enig i er nødvendig dersom slutten sprer seg, men portforbud med lov i hjemmel har ikke bare positive sider. Med et slikt forbud forankret i loven, risikerer vi at den friheten vi har i dag kan brukes i mot oss.
Vis hele sitatet...
En slik lov må være tydelig avgrenset i tid, det var et hovedproblem med den loven de foreslo i vår. Jeg er helt enig i at vi ikke bør bruke katastrofefrykt til å innføre udemokratiske lover, og som sagt har dette året vist atdet ikke er så lett heller.

Dersom flere blir i mot denne vaksinen kan de pålegge dette for å oppnå flokkimmunitet, jeg sier ikke at det skjer, men at det kan skje.
Vis hele sitatet...
Kan de det? Jeg tror ikke de kan det pr nå, og det beryrat de må ha de folkevalgte med på det. De kan iallefall ikke innføre portforbud på egenhånd. Det er ikke sånn at regjeringen kan innføre hvilke påbud og forbud som helst, det er Stortinget som vedtar lover.

Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Vis hele sitatet...
Helt enig, man bør velge set mer enn ett media, og undersøke kilder selv. Myndighetene har jeg tillit til inntil et visst punkt. Jeg er ikke interessert i at regjeringen skal få frie tøyler fordi det er unntakstilstand, og heldigvis har de ikke det heller.

Edit: Nå ser jeg at myndighetene faktisk har hjemmel til å tvangsvaksinere (smittevernloven), og det synes jeg faktisk høres ugreit ut. De har lovet at de ikke skal gjøre det, men det synes jeg er en ganske tvilsom trygghet. Lovverket burde ikke basere seg på at myndighetene er for snille til å bruke det. Jeg synes ikke tvangsvaksinering er greit.
Sist endret av *pi; 22. januar 2021 kl. 14:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.