View Single Post
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg fant denne dokumentaren veldig interessant, se fra 19:30-22:10 om du vil gå rett på hva leger sier om vaksinen:

https://www.youtube.com/watch?v=E0cbIzJy-R0
Vis hele sitatet...
Sitat av Chromatics Vis innlegg
Jeg er forsovet enig, men i tillegg så er jeg stadig overrasket over hvor mye folk stoler blindt på myndigheter og media og tar det som en fasit, uten å stille spørsmål. De kan også kjøre fakta og vinkling som dem vil, eller?
Vis hele sitatet...
Alle kan ha en agenda, og prøve å gjøre ting for å styrke sin sak. Opp i gjennom historien har vi flere ganger sett myndigheter gjøre akkurat dette. Man ser og myndigheter som bare driter i fakta og kjører på med propaganda. Men det betyr ikke at norske myndigheter gjør det. Selv har jeg ikke sett noen tegn på at det er en større konspirasjon hvor norske myndigheter med vilje skjuler slik data for å fremme en agenda. Jeg vil påstå at i stor grad er det ofte at de faktisk er feilinformerte eller har missforstått fakta som er grunnen om de kommer med feil informasjon.

Det er selvfølgelig viktig å være kritisk. Man burde ikke stole blindt på alt som står i avisene. Journalister er ikke eksperter på alle temaer de skriver om så de kan lett ha missforstått det de skriver om. Samtidig burde man heller ikke stole blindt på youtube-filmer med følelserik bakgrunnsmusikk og en stemme som har god retorikk.

Man burde heller gå direkte til primærkildene. En hver seriøs dokumentar eller artikkel burde linke til kildene de bruker. Les gjerne gjennom disse. Om fagstoffet er for tungt eller krever fagkunnskap du ikke har kan man se på peer-reviews hvor andre fageksperter har gjennomgått arbeidet dems, sett på metoder og modeller for å se om ting gir mening. Man kan og søke opp kritikk av de kildene.

Dette vil selvfølgelig kreve mye mer arbeid, og det er lettere å heller bare se 30 minutters YouTube-klipp som kanskje stemmer overens med en overbevisening man allerede har. Men jeg tror at om du faktisk ønsker å forstå ting krever det at man faktisk gjør en innsats.