View Single Post
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg er helsepersonell og kommer nok til å ta vaksinen. Men jeg synes at det siste man skal gjøre i en debatt som denne er å få folk til å føle på dårlig samvittighet om de velger å ikke ta den. Jeg tror de fleste vet hvordan omvendt psykologi virker dersom man skal tvinge noen til å gjøre noe man ikke vil. Det er fint med en debatt som opplyser, men selv i denne tråden er det "hull" i fakta som gis. La folk få tid til å tenke på det og ta det innover seg. La tiden vise effekten av disse, for når det blir alle andre som tur til å ta den så vet man kanskje litt mer også. Det siste man trenger er at det blir brukt makt og tvang. Så lenge det er frivillig skal vi bare være glad for at vi har den friheten vi har. Det kan fort bli verre.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i noe av dette. Å kalle folk idioter og beskylde dem for å være egoistiske er ikke en bra måte å overtale folk på. Når folk sier rett ut at de driter i om folk de ikke kjenner dør, så synes jeg imidlertid det er helt ok å påpeke at det er egoistisk.

Sånn ellers så tror jeg de fleste av vaksinenekterne ikke er egoistiske, men redde. Og når man er redd, da trenger man informasjon. Ikke patos og følelsesargumenter, men ordentlig informasjon. Jeg vet ikke hva du mener med "hull". Hvis du mener det er usikkerhet knyttet til virkningen av vaksinen og langtidseffekter av sykdommen, så er alle enig i det. Hvis du mener vi tar feil, så synes jeg du som helsepersonell burde opplyse oss. Jeg er i alle fall interessert i kunnskap.

Til slutt så synes jeg det er rart å argumentere imot makt og tvang, når ingen i debatten mener det. Jeg ville synes det var helt horribelt om vaksiner var påbudt, og forventer overhodet ikke at noen risikerer liv og helse i solidaritet eller for å være lydig. Det tror jeg faktisk ingen her mener.