View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mengden D vitamin i din tran vil jeg tro står ført opp på flasken. Tran har også A og litt E vitamin. K husker jeg ikke om er i tran. Historisk så har jo tran blitt tatt "i måneder med bokstaven R", nettopp pga D vitamin. Omega 3 fordelene er av nyere dato og var kanskje ikke like godt kjent/markedsført tidligere. Så ja i tran får du begge deler både fettløselige vitaminer, inkl vitamin D og A og fettsyrene Omega 3. Du får også vitamin 3 gjennom kosten, feks "ekstra lett" melk er tilsatt vitamin D. Samme med smør og margariner. Du finner det også i avokado og nøtter, ymse oljer osv. Om du trenger vitamin D tilskudd utover det du får i deg via kosthold og tran aner jeg ikke. Det kommer også an på hvor flink du er til å få sol på kroppen om sommeren samt kvaliteten på maten du spiser. Men en enkel blodprøve hos legen vil rast gi deg svaret på om du bør ta mer vitamin D. De fettløselige vitaminene trenger de fleste av oss ikke ta hver eneste dag, fordi de lagres i kroppen.

BCAA er kanskje ikke nødvendig i den forstand. Spesielt ikke om du har bukbart og variert kosthold. Men om du ønsker å høste den potensielle effekten av det så hvorfor ikke? Aminosyrer generelt løser jo kroppen ved å bryte ned proteiner. Kan ikke nok om dette til å si om alle aminosyrene blir dekt opp gjennom kosten. Igjen, det vil også variere fra person til person basert på kosthold. Spiser du høykvalitets proteiner som biff, innmat, fet fisk, kylling, tunfisk, egg osv antar jeg at du er godt dekt opp. Men BCAA er jo ferdig brutt ned fra protein og taes kanskje lettere opp i kroppen pga det? Mange som sverger til BCAA og mange som mener det er tull. Tror du får forsøke å se om du synes det hjelper. Det koster ikke allverden. Og i anbefalt dose skader det deg heller ikke.
Vis hele sitatet...
En spiseskje tran, som jeg pleier å ta, inneholder 10 mikrogram vitamin d. Usikker hvorvidt det er nok, men høres jo ganske lite ut ved første øyekast.