View Single Post
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Viktigst: Kreatin og vitamin D om vinteren. Kreatin har desidert mest å si for fremgang, mangel på vitamin D kan gi lavere testosteronproduksjon og litt høyere sjanse for å bli syk.

Har du et bra kosthold er protein unødvendig, dvs får du i deg 1.5g protein pr kg kroppsvekt via mat er det bra nok.

Koffein kan gi litt ekstra yteevne på trening.

Ellers er det meste andre bortkasta.
Vis hele sitatet...
Kreatin er bra, men liker det ikke personlig. Føler jeg blir så rund i trynet av det, passer nok andre bedre.

Jeg kjører på med 2 gram proteiner pr kroppsvekt. Er vel det som er det optimale?

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
D-vitamin er noe mange trenger påfyll av i mørketida.

Om du er vegetar/ vegan kan det være fornuftig med b12 tilskudd.

Jod er også noe mange tar tilskudd av. Som f.eks tørka tang pulver i mat. Veldig umami spesiell smak og veldig potente greier
Vis hele sitatet...
Men får ikke fleste av oss mer enn nok d-vitamin i et normalt kosthold?

Er det slik at du drikker d-vitamin tabletter, eller hvordan funker det?

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hva har 7 kyllingsfileer med din vekt og din kaloriforbrenning å gjøre? Her misforstår du kompis.

Ditt proteinbehov og ditt kaloriforbruk er to vitt forskjellige ting. Og for guds skyld ikke være så dum at du dekker hele ditt proteinbehov fra ÉN proteinkilde.

Du vet sikkert alt det her så vær derfor oppmerksom på hvordan du ordlegger deg.

Du veier 112 kilo. Du vil ha bruk for om lag 200g proteiner. Det tilsvarer ca 800 kalorier. Så har du sikkert 2500-3000 kalorier til du må dekke. De får du fra karbohydrater og fett.



Ingen kosttilskudd er nødvendig for deg. Ferdig snakka.

Men så er spørsmålet mitt, hva er dine mål? Basert på svaret du gir meg kan jeg kanskje veilede deg i riktig retning.
-----
Whey er jo bare proteiner. Det får du mest sannsynlig via kostholdet ditt. Hvis du ikke gjør det så har du et shitty kosthold. Da vil ikke en proteinbøtte redde deg. Kanskje det redder proteinbehovet, men tvilsomt vitaminbehovet.

Kreatin gjør at du blir litt sterkere og legger på deg litt mer vekt, i den forstand at musklene dine kan bære på mere vann. Fint dersom du skal bli sterkere, gå opp i vekt, eller begge dela.

Aminosyrer i mine øyne er bare tull. Får du i deg proteiner får du også i deg automatisk amimosyrer.

Multivitaminer er litt "meh", men det skader heller ikke å ta en pille om dagen. Norske lovelige mengder av vitaminer er harmløst.

Dersom jeg skulle anbefalt noe ville det vært vitamin d3, som mange andre også har anbefalt. Det er for helsemessige årsaker.
Vis hele sitatet...
Kan skjønne d-vitamin, men mulitvitaminer? Altså, et norsk kosthold har jo mer enn nok av de daglgige vitaminene enn trenger. Å ha vitaminmangler(foruten d-vitamin) i 20 åra er vel rimelig uvanlig. Både a og c-vitamin får man med et normalt norsk kosthold, som vil si laks, grønt, som jeg regner med de fleste her inne spiser noen ganger i uka.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Ifølge min lege så forteller han at når jeg tok tran og hvis jeg spiste ett variert kosthold så var jeg all good. Det finnes derimot mange av oss som har ett relativt dårlig kosthold, og spesielt blant rusmisbrukere kanskje også bare brukere. - Det vil jeg si det finnes mange av her inne.
Vis hele sitatet...
Drikker tran selv

Men har ikke tran SYKT lite d-vitamin i seg? Er vel først og fremst pga omega 3 man drikker det.

Bør kanskje adde ekstra d-vitamin itilegg til tran?

Men EAA er vel ikke tull? Den gir jo kroppen aminosyrer som kroppen ikke kan produsere selv, 10 nye aminosyrer.
Sist endret av kalism; 9. desember 2020 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.