View Single Post
Sitat av Amida Vis innlegg
Aftenposten publiserte nylig en artikkel omhandlende politiets nye midler når det kommer til overvåking over nett. Etter å ha lest denne er jeg i sjokk. Norge er altså på god vei til å bli noe lignende en politistat. Jeg har fått nok, og vil gjerne beholde/forbedre min anonymitet på nettet.

Mitt spørsmål er derfor: Er det noen som kan linke til eller eventuelt lage en grundig guide på hvordan man fjerner sitt "digitale fotspor", og oppnår total anonymitet på nettet?

Her er artikkelen det er snakk om:
http://www.aftenposten.no/norge/Slik...ag-62329b.html
Vis hele sitatet...
Dette er direkte uansvarlig "journalistikk". De virker som de bevisst ønsker å gi leserne inntrykk av at dette innebærer en masseovervåkning av befolkningen. Særlig når de siterer bløffmakeren Elden:

"Det virker som om man i iveren etter å spionere mest mulig på befolkningen har mistet av syne det overordnede mål om at samfunnets totale overvåking skal være så lav som mulig."

I realiteten kan metodene kun brukes mot noen som er mistenkt for alvorlige forhold. Det må også gjennom domstol m.m.

Politiet kan allerede avlytte telefonsamtaler, så det med å logge tastetrykk er egentlig bare en oppdatering av dette til å dekke mer moderne teknologi.

Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Det er synd om det de før oss la grunnarbeidet for skal raseres og at vi alle blir mistenkt.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke datalagringsdirektivet, som jo innebærer en massiv overvåkning av hele befolkningen. Dette er et forslag som går på midler som konkret skal benyttes mot mistenkte for alvorlig kriminalitet.

Vi blir ikke alle mistenkt. For å bli mistenkt må man etter loven oppfylle visse kriterier (det må for eksempel være et reelt grunnlag for å tro at noen er skyldig i en kriminell handling), og gjør man ikke det vil ikke overvåkning kunne brukes. Dessuten er det nok en gang snakk om alvorlig kriminalitet.

Det er forkastelig at media skaper hysteri ved å bevisst lure folk til å tro at saken handler om noe annet enn det den egentlig gjør.
Sist endret av hemmeligegreier; 29. mai 2016 kl. 02:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.