View Single Post
En kamerat av meg er midt oppi en skilsmisse, og har som følge av den ekstreme søvnproblemer. Manglende søvn, i kombinsasjon med alle tankene han sliter med for tiden, holder på å ødelegge ham. Dette har han forklart sin lege, som fremdeles bare vil skrive ut piss. Vedkommende er godt oppi 40-åra, har godt med erfaring, og mye tilbakelagt bruk og misbruk i beltet. I går kontaktet han meg og ville at jeg skulle hjelpe ham med noe diazepam til ren innsovningsbruk i en overgangsperiode.

Det er mange år siden jeg hadde kontakter på benzodiazepiner, så det beste jeg kunne ordne etter litt stress var 2mg rivotril, som jo egentlig er et antiepileptisk og angstdempende preparat (men erfaringsmessig også søvndyssende, som alle benzoer jeg har vært bortpå). Jeg har selv tidligere brukt rivotril fra tid til annen, men da i russammenheng, og som sovemedisin etter bruk av diverse opp-dop. Det han ønsker seg er dog maksimal søvneffekt, og minimal ruseffekt. Jeg kjenner ganske godt til diazepam og flunitrazepams virkemåter og doseringer mtp. søvn kontra rus. Clonazepam har jeg imidlertid ikke like mye erfaring med når det gjelder streit søvn.

Dette er en person jeg bryr meg om og vil det beste for, og håper å kunne gi ham gode råd mht. riktig bruk. Jeg har søkt og lest en del, både her på bruket og utenfor, men finner sprikende informasjon. Derfor henvender jeg meg til rusmiddelforumets erfarne travere, og håper jeg slipper ørten svar fra 14 år gamle rusaper (no offense). Jeg håper også jeg slipper belærende innlegg om risikofaktorer som bivirkninger og avhengighet, da både jeg og vedkommende er veldig klar over disse, og hvordan man forebygger dem. I tillegg håper jeg at jeg slipper tips om andre typer sovemedisiner, da disse også er påtenkt, utprøvd og vraket.

Med den svært begrensede kunnskap og erfaring jeg har med clonazepam, har jeg foreløpig tenkt å anbefale ham å starte med 0,5mg den første natten, om nødvendig oppdosere til 0,75mg den neste, med 1,0mg som maksimumsdose (baserer dette på tilsvarende dosering av diazepam og flunitrazepam - 0,2mg diazepam som han fikk på legevakten hadde ikke ønsket effekt). Skulle ikke dette virke som ønsket, tenker jeg å be ham levere tilbake resten så jeg kan bytte dem mot noe annet, da jeg basert på egen erfaring med andre benzoer gjetter at alt over 1mg gir en mer oppstemt ruseffekt på bekostning av den ønskede søvneffekten, iallfall for en som ikke er vandt til benzoer.

Men som sagt, rivotril vet jeg mindre om enn de forannenvnte preparatene. Derfor tas all sober, gjennomtenkt og erfaringsbasert input om dose, inntakstid før søvn, ev. argumenter for/mot rivotril (kontra andre benzoer) som sovemedisin imot med takk. Håper noen kan hjelpe.

PS. Igjen, ruserfaringer og soveerfaringer etter bruk av sentralstimulerende stoffer er jeg ikke interessert i, det samme gjelder moralisering og formaninger.