View Single Post
Sitat av Grønnkål
Den adskillelsen du foretar i innlegget ditt mellom "naturen" og våre subjektive opplevelser, er derfor etter mitt syn en kunstig distinksjon, som det gjennom diverse teknikker er mulig å transcendere.
Vis hele sitatet...
Å skille våre subjektive opplevelser fra naturen har aldri vært meningen, hvis det virket slik. Vår subjektive opplevelse av verden er, slik jeg ser det, et resultat av nervesystemet og derved helt og holdent noe naturlig.

Den bevisstheten som skapes av vår hjerne, og som til en viss grad er summen av sanselig input, er ikke en eksakt representasjon av den verden vi befinner oss i, og kan tilogmed endres ganske radikalt på, blant annet ved inntak av psykoaktive stoffer. At nettopp slike endringer er mulig, taler for at bevissthet er et resultat av noe vi kan påvirke med eksogene molekyler. Tilstander med bevisstløshet (som koma, generell anestesi og vegetativ tilstand) viser redusert metabolsk aktivitet i barkområder som hovedsaklig omfatter ganske utbredte deler av bakre parietalkorteks og prefrontalkorteks – et frontoparietalt nettverk. Mye taler for at synkroniserte oscillasjoner (elektriske bølger) mellom disse områdene legger grunnlaget for bevisst tilstand. Bevissthet er som du sier blant annet kulturelt betinget, som er et resultat av nervesystemets evne til plastiske forandringer. Kanskje kan også generasjon etter generasjon med tilsvarende adaptive mekanismer etter den kulturen vi opplever legge grunnlag for at dette i større grad blir genetisk betinget.

Hvis du med dette setter de paranormale fenomenene du snakker om som noe adskilt fra naturen, samme hvordan du definerer dem, må jeg imidlertid fortsatt si meg uenig. Angående eksistensen av gud, er det noe jeg stiller meg åpen for, dog på en helt annen måte enn mange religioner vil ha oss til å tro. Det blir for min del en kraft som gjennomsyrer universet, som jeg vil påstå er intelligent, bare i en mye større skala og med flere fasetter enn vår. Uendelig mange systemer som hver organiserer og utvikler seg etter omgivelsene. Det er ikke noe overnaturlig med dette, men selve naturens kompleksitet sett i større sammenheng, som ikke bestrider noe fastsatt gjennom naturvitenskapelige metoder.

Veldig interessant dette, og jeg tenker nok mer høyt enn å si imot deg her
Sist endret av exocytose; 13. desember 2010 kl. 19:15.