View Single Post
Sitat av Martinusen Vis innlegg
Du virker og ha god peiling på dette. Men hva anbefaler du meg som freelancer, og starte ENK, eller føre på skattemeldinga? Hva tror du er mest lønnsomt?
Vis hele sitatet...
Begrenset med peiling, har momsreg. ENK med inntekt i Norge og bare henger her litt for mye.
Jeg tipper du er noe midt i mellom. Du må se litt på den siste linken fra Skattetaten, se på hvordan du kommer ut med dette med dine egne tall på dette med over og under 10k.
Dokumentasjonskravet er jo og litt interessant:

Skattyter som i inntektsåret har mottatt skattefrie gevinster på kr 100 000 må på forespørsel fra skattemyndighetene kunne legge frem dokumentasjon som viser de samlede skattefrie lotterigevinster på kr 100 000 eller mer med bekreftelse fra den som har utlevert/utbetalt gevinstene.
Vis hele sitatet...
Tolker det som at du kan si 90k er gevinster under 10k uten å måtte dokumentere det og skatte av de resterende 90k.

Videre kan du trekke fra innsatsene du har hatt på de skattepliktige 90k.

Men dette blir bare min tolkning.

Det viktigste er nok å ha litt orden på det å betale nok skatt til at dem holder seg unna.
Sist endret av Dough; 25. februar 2023 kl. 17:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.