View Single Post
Som det tidligere har stått i denne topicen, så er Moonscape Protection lagret på en skjult partisjon på enden av Windows harddisken. Denne partisjonen kalles HPA (Hidden Protected Area). Denne skjulte partisjonen blir brukt på for eksempel IBM ThinkPad, der partisjonen blir brukt som lagringsplass av fabrikkinnstillingene til pcen. Moonscape bruker dette konseptet og lager en slik partisjon på Windows harddisken. Moonscape lar brukeren lage en standardinnstilling som blir lagret på den skjulte partisjonen, og ved hjelp av denne partisjonen resettes harddiskens struktur ved hver restart hvis brukeren ønsker det.

Det er i utgangspunktet svært vanskelig å slette denne partisjonen, og det er hele poenget med moonscape. Det skal være umulig å fjerne hvis man ikke har admin passordet til moonscape.
Etter noen slitsomme og trøtte timer med søking fant jeg til slutt en boot-cd/floppy som kan fjerne denne partisjonen. Feature Tool er et program Hitachi (harddisk produsent) har laget. Det er opprinelig laget for å endre forskjellige innstillinger på harddisker, men det har en svært nyttig funksjon som vi kan dra nytte av, "Device Capacity".

Ved å skifte "størrelsen" på harddisk plassen så skal man kunne fjerne HPA partisjonen.
Når man har bootet cden, og valgt "Change the capacity of the harddisk", så er jeg ganske sikker på at det skal stå noe sånt som f. eks. "Current harddrive space: 32233 MB" "Maximum capacity: 34233 MB"
Da kan man velge at harddisken skal ha 34233 MB istedet for 32233 MB. Det er en 2 GB forskjell på disse variablene, og de 2 GBene er HPA partisjonen.
Så når man da velger å forstørre partisjonen til maksimum, så skal HPA partisjonen slettes, og moonscape forsvinne.

Man kan også gjøre det enklere, og bruke "Pre-defined capacities" og velge "Maximum Capacity".
For å vite mer om dette, les "Device Capacity" i "Feature Tool User's Guide" (ligger på siden).

Jeg er ganske sikker på at dette vil fungere, men nå er jeg stuptrøtt og skal legge meg.
Jeg skal se om jeg kan få postet en litt mer nøyaktig guide ved en senere anledning.

Lykke til
*sliten*eNzONE

PS. ikke gjør det som står under om du ikke føler en intens trang til å ødelegge harddisken din:
Warning! Switching your drive to support 3.0Gb/s, or enabling spread spectrum clocking and then using it, may render your drive unusable in a system that cannot support these functions. If in doubt, please contact your system manufacturer.
Vis hele sitatet...
Sist endret av eNzONE; 11. mars 2007 kl. 06:31.