View Single Post
Sitat av Appelsinhud Vis innlegg
Mine holdninger til militæret er ganske nær pasifisme, jeg ser virkelig ikke noen grunn til å bruke billiarder av kroner på å drepe hverandre.. Jeg håper det psykotiske villdyret i arten menneske blir utvisket en vakker dag.
Vis hele sitatet...
Krig handler om mer enn å "drepe hverandre." - Mord, kriminialitet, terrorisme kommer vi oss ikke unna. Kan du forstå at det investeres i billiarder av kroner for å bygge et forsvar som kjemper og tilstreber å stanse organisert kriminalitet/terrorisme?
Dersom vi noen gang hadde blitt enig om at vi er avhengig av et militært forsvar, kan de som ikke ønsker på noen måte å tjenestegjøre i utlandet respektere og hylle de som er villig til ofre livene sine for fred. For det er det de gjør uansett hva enhver soldats grunner til å tjenestegjøre er.

Sitat av Appelsinhud Vis innlegg

4.Tror du alle de unge soldatene som faktisk reiser ned til Afghanistan er klar for det de har skrevet kontrakt på? (19-24år, over 24 ser jeg ikke på som alt for unge soldater)

Er redd akkurat dette påfører store skader på unge sjeler. De merker det kanskje ikke med det første, men tror ikke det er så enkelt å leve med det å ha drept noen, uansett om det var staten som teknisk sett stod bak det.
Vis hele sitatet...
Dette sier litt hvor lite du faktisk vet. Jeg har snakket med flere som har tjenestegjort i utlandet. Alle har virket veldig oppegående, lykkelig og ønsker mer enn gjerne å få muligheten til å reise ut igjen. Selvfølgelig skjer det at noen får psykiske lidelser i ettertid, derfor står jeg heller for at det skal tilrettelegges bedre muligheter for rehabilitering til vedkommende som sliter.

Sitat av Appelsinhud Vis innlegg
5.Hva tror du må gjøres i Afghanistan for at Norge/ISAF kan trekke seg ut av landet for godt?

Med folkene som bestemmer over verden i dag så må nok dessverre taliban utryddes.
Vis hele sitatet...
Og med det mener du at du er for et militært slakteri??
Å prøve å gjøre forhandlinger er det beste. Dette ser ut til å ha vært problematisk til nå, men leste jeg ikke feil har ledelsen i taliban åpnet seg litt for forhandlinger. Hva de dog får ut av dette vet jeg ikke, men å forhandle og bli enige er rette veien å gå, føler jeg.