View Single Post
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Og likevel finnes det mennesker som samme hva det gjør har ADHD og plages av det.
Jeg er en av dem. Pga. min helsesituasjon har jeg hatt uendelig med tid til trening, meditasjon og teste ut hva som er lurt å spise. Resultate har vært mange varianter av å være I kanonform. Men uansett har jeg de helt samme grunleggende utfordringene i forhold til skole og arbeid og det var nettop derfor jeg skjønte jeg hadde ADHD og ikke div. andre lidelser som jeg aldri ble bra av.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at det ikke fungerer i skolesammenheng og div. arbeidsituasjoner fordi du da mest sansynlig er for passiv, dvs. at stoffskiftet ditt synker til et nivå som gjør at kroppen ikke lenger produserer disse sentralstimulerende neurosubstansene som Dopamin, Serotonin m.m. Men nå er det nå engang slik at vi fra tidenes morgen ikke er konstruert til å fungere under slike passive situasjoner. Rent fysiologisk er vi skapt for å selv skaffe mat i naturen gjennom jakt, fiske, sanking av bær, grønsaker osv. Da får vi samtidig den spenningen som gir oss et høyt nivå av Noradrenalin. Vi får også et høyt nivå av Oxitocin ved å være tett sammen med andre mennesker istedenfor å sitte for oss selv og nærde oss mesteparten av dagen.

Meditasjon har jeg selv prøvd og for min del ble det en form for overhvile som senket stoffskifte og bare gjorde det hele verre. Da vil jeg påstå at yoga er et mye bedre alternativ. Hard trening er heller ikke veien å gå, men heller holde et jevnt nivå med fysisk aktivitet gjennom hele dagen, dvs korte treningsøkter fordelt utover dagen. Lange turer i skog og fjell er noe av det beste man kan drive med.

Hvorfor skal noen personer ha en slik makt at de skal sykeliggjøre personer med et høyt aktivitetsbehov? Det er jo de som er friske, ikke de som bare sitter på en stol mesteparten av dagen og må stimulere seg med koffein, sjokolade, piller osv.

Du bør tenke litt på hva du inntar av næring og satse på mat som har høyt innhold av Tyrosin og Tryptophane. Disse aminosyrene er forløperne til Dopamin og Serotonin som er gunstig for psyken. Hold deg også unna sukkertøy og andre ting som gir en godfølelse uten at du først har arbeidet for det siden slike ting gir en motsatt reaksjon i ettertid.