View Single Post
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
ADD eller adhd er ikke en sykdom, men den opprinnelige og sunne livstilen menneskene hadde før de ble truet til en innaktiv livstil med årevis av skolegang og et påfølgende stillesittende arbeidsliv. Det beste du kan gjøre er derfor å leve en sunn og aktiv livstil istedenfor å bli melkeku og prøvekanin for Big Pharmas kyniske grådighetskultur.

Jeg har selv besøkt mennesker som går på slike medisiner, og de har det ikke bra. Derimot vil du få et utmerket bra liv dersom du snur ryggen til den dødfødte sittestillende nærde-kulturen og heller velger en aktiv livstil med inntak av sunn mat og fravær av stimulerende medisiner, alkohol, tobakk, koffein, sjokolade og andre ting som lurer belønningssystemet. Alt dette har den samme virkningen som legemidler, dvs at de gir en kortvarig godfølelse etterfulgt av en motsatt reaksjon.

Med andre ord så gjelder det å ikke følge den dødfødte saueflokken, men heller velge det gode liv utenfor all denne galskapen..
Vis hele sitatet...
Dette er så dumt at jeg ikke kan la det stå ubesvart. Både ADD og ADHD er reelle tilstander med påviselige patofysiologiske endringer i nevrokjemien i visse steder i hjernen. Både noradrenalin- og dopamintransmisjon i prefrontale cortex er massivt svekket i individer med ADHD, og det korrelerer svært godt med kliniske tester. Dette er årsaken til at utredningen tar så lang tid, det må en hel rekke tester til for å sikre at pasienten scorer vedvarende like nivåer over tid, og at det dermed er noe galt med den grunnleggende nevrotransmisjonen. Det er også vist patologisk aktivering av flere nervebaner, bl.a. hyperaktivering av et nettverk som har ansvar for å filtrere ut dagligdags informasjon under fokus, og hypoaktivering (for lite aktivitet) av det frontoparietale nettverket som har ansvar for eksekutive funksjoner som målbevissthet og fleksibilitet i handlinger.

Jeg er enig i at det trolig settes alt for mange ADHD-diagnoser i dagens samfunn og at mange trolig ville fått det mye bedre hvis man var litt mer sparsom på diagnosen, men å påstå at det ikke er en reell diagnose er bare tull.

TL;DR: Man kan påvise tydelige endringer i hjernen på gruppenivå i individer med ADHD.