View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg er er også skeptisk til den grad av tillitt til slike tester, at det faktisk får konsekvenser for deg i arbeidslivet. Jeg forstår at det er veldig fristende å bruke et verktøy som gir et så klart svar på vanskelige og viktige spørsmål. Men metoden skårer lavt både på validitet, som vil si at den i liten grad måler det den har til hensikt å måle, og på reliabilitet, som betyr at den ikke i tilstrekkelig grad gir konsistente resultater. Det er med andre ord ikke et godt vitenskaplig verktøy.


Jeg tviler ikke på at du er blitt en bedre menneskekjenner, men det er trolig fordi du har brukt mye tid på å prøve å gruble på dette og å forstå deg selv og andre. Jeg tror du ville blitt det om det var en annen personlighetsteori du hadde blitt interessert i også. Som sagt - fint utgangspunkt for å gruble litt rundt temaet, men ikke et verktøy som bør brukes til å diagnostisere. Ved å putte mennesker i kategorier etter noen minutter, som du skriver, er jeg redd du møter dem mindre åpent som de unike individene de er, ved å tolke alt de sier og gjør inn i den kategorien. Sier ikke at du gjør det, men jeg ville vært redd for det, hjernen har nå en tendens til å ville bekrefte egne teorier.

Å bortforklare manglede reliabilitet med at "da var du ikke sikker nok", synes jeg er litt rart. Når det skjer med så mange, så bør man vurdere muligheten for at folk rett og slett er litt for komplekse til å passe inn i disse typene, at de ikke svarer konsistent fordi de faktisk ikke er enten/eller men handler og reagerer ulikt i ulike situasjoner? Jeg finner det naturlig at man etter å ha tatt mange nok tester får mer og mer samme resultat, da jeg tror en sterk forhåndsoppfatning av at "jeg er en sånn" vil påvirke måten du svarer på. At man krysser av på at man er veldig rasjonell eller empatisk betyr ikke at man er det, men at man har et bilde av seg selv som rasjonell eller empatisk. Det kan like gjerne være ønsketenkning, dårlig selvinnsikt, (eller i jobbsammenheng, løgn for å framstå bedre egnet).

Nå tror jeg ikke at det er disse gratis internettestene de bruker i næringslivet, så de er sikkert litt mer gjennomarbeidet. Og som du sier så trenger ikke teorien være dårlig selv om testene er det.

Husk likevel på at Jungs typeteori kun er en av mange personlighetsteorier, og langt fra den mest anerkjente i dag. Man skiller gjerne mellom type-teorier, som denne, og trekk-teorier (traits) som er mer kvantitativ og ikke putter mennesker i distinkte kategorier. Big Five er et eksempel (får visst ikke til å linke, men det er bare å google det). Selv om trekk-teorier nok er mer vitenskaplig anerkjente og har bedre empirisk belegg, har populærpsykologien lagt sin elsk på typeteori. Trolig fordi det er lettere å lage morsomme tester når du havner i en egen kategori som sier sånn er du, dette er du god til, disse jobbene passer deg, enn en test der alle havner på ulike steder langs samme akser. Noen psykologer burde forske på horfor vi mennesker får en slik enorm tilfredsstillelse av å bli puttet i båser☺
Vis hele sitatet...
Det er helt greit at du tar MBTI med en klype salt.

Disse testene krever at du har god selvinnsikt, og ikke driver ønsketenkning eller svarer hva du vil være framfor hva du faktisk er. Jeg har fått mange venner og bekjente til å ta testene, bruker så og si bare 16personalities sin test, ettersom jeg føler det er den mest treffsikre. Vi kan da sitte i godt over en time å gå gjennom spørsmålene, hvor jeg spør "hvorfor, hvorfor ikke, hva mener du med det osv". Slik at de virkelig svarer presist på spørsmålene og får riktig resultat. Ikke stress gjennom det, ta deg tid til å reflektere over hvert spørsmål, og tenk over hva som egentlig spørres om.

For øvrig tror nok jeg heller blir mer tolerant og forståelsesfull ved å vite hvilke personlighet motparten har. Jeg sier ikke at jeg går rundt å putter alle fremmede i kategorier hele tiden. Noen er faktisk vanskeligere å kategorisere enn andre, mens andre igjen er like lette å lese som en åpen bok.

Ta et eksempel; jeg begynner i en ny klasse. Jeg observerer at en gutt ofte tar styringen, snakker fritt og åpent og tar veldig mye plass i klasserommet. Dette indikerer selvsagt at han er en Extrovert. Der har jeg min første bokstav. Ettersom jeg også legger merke til at dette er et menneske som snakker rett fra levra, og ikke tenker så mye over hva han skal si før det blir sagt indikerer videre at han kan være Sensing. Likevel, det han sier er veldig presist og faktabasert, men samtidig en smule dømmende. Rent hypotetisk kanskje sier han at "9 av 10 amerikanere som har voldtatt vil voldta igjen, vi må derfor anta at alle voldtektsmenn i USA vil voldta igjen. Vi trenger derfor strengere straffer". Denne karakteren er da en ESTJ. Hvorfor? Han er extrovert, han er ikke redd for å ta plass. Han lar seg stimulere av ytre omgivelser (Sensing) Han har fakta på bordet og lar seg ikke styre av følelser (Thinking), men han er en smule dømmende i hvordan han konkluderer med at dette er sånn det er, og det vil skje igjen, derfor en Judging karakter. En ESTP feks, ville kanskje sagt at "9 av 10 som voldtar vil voldta igjen, hvorfor er det egentlig slik, og hvordan kan vi fikse problemet fra start, slik at voldtekter blir unngått til å begynne med".
Sist endret av kn^tte; 26. mai 2016 kl. 14:09.