View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Sitat av UL Paper Vis innlegg
PS! Jeg bor i Asia og kan kun lage digitale kopier
Vis hele sitatet...
Vel, om det kun er snakk om digitale kopier så er jo pass, førerkort og "andre kort" utelukket, fordi dette må printes av noen med kortprinter, og det antar jeg dine potensielle kunder ikke har liggende å slenge.

Det betyr jo derfor at det er karakterkort, diplomer, sykemeldinger, lønnsslipper osv som er aktuelt for deg. Det er marked for det. Sykemeldinger er en fin sak. Inntil 13 dager er jo noe som går på papir fra legen som arbeidstaker tar med til arbeidsgiver, og det er arbeidsgiver som utbetaler pengene, ergo trenger det ikke å gå via NAV eller noe internt legesystem. Det er fullt gjennomførbart å forfalske. Fra dag nr. 14 er det NAV som tar over, så da blir det straks verre.

De aller fleste har tilgang på vanlig A4-printer og kan printe ut et dokument du sender dem som PDF-fil. Du må jo derfor ta utgangspunkt i produkter som ikke inneholder vannmerking, og hvor originalen er printet på 80 grams papir (dvs. vanlig kopipapir)

Sykemelde en person i 7 dager nå og da for å gi vedkommende betalt fri fra jobb, forfalske lønnsslipper så folk får bolig/billån de ellers ikke ville fått, fikse på kontoutskrifter som NAVere sender inn til NAV etc. tenker jeg jo er mest aktuelt da. Det er småting som aldri blir oppdaget og anmeldt, og om det blir det, så gidder ikke politiet å etterforske saken. I verste tenkelige fall kan det føre til et forelegg - kaaanskje en betinget dom hvis det er snakk om offentlige dokumenter (falske lønnsslipper til Lånekassen etc.), om kunden din tyster på deg. Du kommer ikke til å bli rik av det, men en fin biinntekt kan det jo være, om det gjøres riktig.