View Single Post
fjerna innlegget mitt fordi det var dårlig

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Dette er ganske vanlig blant NTP'ere.
Tror de fleste ENTPere og muligens INTPere er ambiverter i mer eller mindre grad. Jeg har aldri trodd jeg var ekstrovert, men i denne sammenhengen, så er ENTPere kjent for å være de mest "introverte" ekstroverte, og det gjorde meg tryggere på at det er nok det jeg er. Beskrivelsene av en ENTP slik jeg har forstått er også at de henter mer inspirasjon fra ytre omgivelser for så å koble opp mot hverandre i en analytisk setting. ENTPere har også blitt beskrevet som ofte mer tilbaketrukket enn INTPere.

ENTP ...(Ne + Ti) = Extrovert intuition kommer før introvert thinking
INTP ....(Ti + Ne) = Introvert thinking kommer før extrovert intuition
INTP og ENTP har de nøyaktig samme kognitive tankemønstrene, bare i en litt forskjellig orden. I bunn og grunn er de veldig veldig like, og derav tror jeg nok at vi fint kan kalle oss XNTP eller ANTP dersom vi ikke vil putte oss selv i en spesifikk kategori. Anbefaler deg dog å lese litt mer opp om det, kanskje du føler deg tryggere på hva du er.


http://www.preludecharacteranalysis....s/intp/vs/entp

https://www.quora.com/Myers-Briggs-T...ent-from-INTPs



Interessant perspektiv. Kjenner mange NFere, veldig mange kreative mennesker havner i den kategorien. Men det jeg vet av erfaring er at NFere gjerne lar følelsene ta overhånd i diskusjoner, eller / og takler kritikk heller dårlig. Selvfølgelig kan dette trenes opp, og så lenge man er bevisst på det er jo det progresjon.

Jeg er enig i at jeg tror SFere lett lar seg manipulere. Det er de menneskene det lages reklame og charter-turer for. Når nesten halve befolkningen havner der, er det jo ikke så vanskelig å forstå hvorfor verden er som den er, når de smarte (og snille) intellektuelle er i et latterlig mindretall. Tror nok også du finner en haug med overreligiøse mennesker blant SFere. Eller vegetarianere som er det fordi det er en trend osv. Jeg føler jeg framstår veldig dømmende nå, men jeg tror SFere mangler evnen til å tenke kritisk, ettersom de er så utrolig opptatt og stimulert av det ytre (skjønnhet).
Vis hele sitatet...
Hvordan får du denne ambivert-hypotesen til å gå opp? Skreiv egentlig en wall of text om hvorfor jeg mener det virker rart og bak mål, men poenget mitt var vel heller at det ser ut som funksjons-sekvensen er konstant. Til tross for at Ne og Ti begge brukes av INTP og ENTP, vil ikke det nødvendigvis si at resultatene er like og deres verdener ligner på hverandre. Det er en stor og grunnleggende forskjell i hvordan informasjonen prosesseres og beslutninger fatter avhengig av hvilken av disse funksjonene som dominerer.
Spiller du gitar og kobler vrengen før delayene blir lyden helt annerledes enn om du skulle koblet vrengen etter delayen. Selv om lyden så klart bærer preg av både vreng og delay. Sekvensen er derfor avgjørende, og sett at denne effect-chainen er konstant, må man gjøre noen store krumspring for å få de respektive lydene til å passe en lignende kontekst (sosial virkelighet feks)
Sist endret av Cormorant; 26. mars 2016 kl. 02:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.