View Single Post
Godt med smør
482
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Enig med slashdot at det er fortollingsgebyr som er problemet. Angående urettferdig konkurranse og tap av arbeidsplasser er avansen på enkelte varer helt spinnvill. At en optisk kabel fra en norsk nettbutikk skal koste 359 kroner, mens en fra ebay koster 6kroner ink. frakt sier meg at enkelte arbeisplasser bør gå tapt, for å forhåpentligvis erstattes av noe mer fornuftig. Hva angår kvalitet på kabelen så enten virker den, eller virker ikke så er rimelig liten forskjell.
Vis hele sitatet...
Monster er jo det dyreste merket på kabler i hele verden, selvsagt vil prisen være ganske høy kontra den billigeste kinakabele du finner på Ebay. dersom jeg får vite hvilken leverandør dette er, så skal jeg gladelig kontakte de, og føre dette på min nettbutikk, da med 25% høyere priser. Altså noen få kroner ekstra. Men problemet er dypere enn som så.

En vanlig person som svinger en mopp i Norge krever sikkert hundre kroner mer enn det en person fra Thailand, Kina, Litauen eller kanskje til og med Sverige skal ha for samme jobb. Vi er alle sammen overbetalte i forhold til det vi yter, sammenlignet med utlandet.

Problemet oppstår at dersom tollgrensen økes til 1000 kr, så er dette i effekt det samme som å si at ALLE ordrer som er under 1000 kr, kan dere ordne i utlandet. Dette medfører da at de norske nettbutikkene ikke kan konkurere med de utenlandske aktørene. På alle normale elektronikkproduktet, så ligger de 25% over utlandet, av den enkle grunn at de norske forhandlerene må selger varer med norsk moms.

Dersom dette skal være for frihandel og frikonkuranse, skulle ikke da de norske leverandørene også få selge momsfritt for under 1000 kr? ellers er ikke konkuransen lik på noe vis, da har faktisk alle aktører i Norge ett 25% handikap, og dermed blir tvunget til å flytte lagerene og virksomheten til utlandet. Og vips så får dere varer fra norske nettbutikker som da blir sendt til Norge til din postadresse fra utlandet. Ikke akkurat gunstig?

de mindre spesialrettede nettbutikkene som selger ukulerer, optiske kabler og alt slik som ikke er rettet til de store massene, kan faktisk ikke på noen praktisk måte outsource lageret ei heller virksomheten til utlandet, da de ikke har ressurser for en slik omstrukturering.

Nettbutikken jeg kjenner til (jobber ikke i den på noe vis, men har innsikt uten at jeg vil utdype på noe vis) har en høyere avanse på noen av kinaproduktene, men dette i all hovedsak fordi at butikken i Norge har lønnsutgifter på flere millioner på de enkleste lagerjobbene, kundebehandling (E-post, telefon) kontra de som driver en lignende sjappe i India.

Dette påslaget er forøvrig bare utført pga. at driften av selskapet er ekstremt dyrt, kontra alle selskapene på E-bay, her er faktisk norge på TOPPEN. Vi er det dyreste landet i verden, og dette gjelder alt fra oljeindustrien, lærerene våres og postordrevirksomheten. Problemet er at, dersom ikke vi kan supplere til kunder i vårt eget land, så er vi i praksis døde. Det er så dyrt å drive ett slikt selskap her i landet, at å drive eksport på noe vis, det kan du drite loddrett i. Med mindre det er ett enkeltmannsforetak (som da ikke blir gigantiske navn i postordreindustrien på noe vis, innland eller utland)

Når det gjelder ikke kinaprodukter, så holder vi oss til MSRP altså det manufactures suggested retail price + momsen på topp, vist ikke så spiser momsen opp ALL fortjeneste. Da får aktør A i innenlandet 10% avanse på varen, og aktør B i utlandet 35% avanse på varen. Fordi leverandøren tilbyr 35% rabatt, men den norske momsen spiser opp 25% av den rabatten vi har blitt tilbydt. Så at vi må prise oss mindre er det tvil om, men det spørs om bedriften fremdeles er bærekraftig med tanke på at de har 100% høyere drifstkostander. Og under driftskostander ligger følgende ting blant mye annet.

Lønn
Frakt (kjøretøy, hvitevarer alle produkt egentlig) blir utført av norske selskap med høyere satser
Rekvisitta som penner, bobleplast
Strøm
Fornying av bygg og vedlikehold av bygg

De få arkene jeg har fått sett (men som ikke jeg burde ha sett, da jeg ikke sitter på noe styre som har tilgang på slikt) med drifstkostnader er 5-6-7 A4 ark med 8 i fontstørrelse over forskjellige ting som man MÅ ha for å drifte selskapet videre, og ALT er dyrere i Norge.

Så da håper jeg virkelig ikke at det samme skjer der du har JOBBEN DIN! for da skal du egentlig være betalt 40 kr i timen a la minimumvage i USA dersom du jobber med macdonads eller andre yrker der du jobber på den norske minimumvagen. Dette er i effekt noe som sier at norske postordrebedrifter bør prise seg og jobbe etter satser som fungerer i utlandet, menst ALLE andre ting som drifter seg i Norge skal fortsette med vanlig lønn?

vips hadebra alle norske netthandler, ved utenom de som er gigantiske a la El-KJØP komplett og flere som faktisk kan overleve dette med å outsource det meste til utlandet.

Vist tollgrensen heves til 1000 kr, så har ingen norsk postordrebedrift mulighet til å konkurere med det som tilbys i utlandet til under 1000 kr, og dette er i effekt det samme som å rive vekk alle ordrer under 1000 kr til utlandet.

Nå rabler jeg nok mye, da jeg så dette innlegget rett før leggetid og har inntatt 1 stk zoplicon, men jeg kommer nok tilbake i morgen om noen er uenige. Tollbehandlingsgebyret og sånt er ett helt annet tema, men at utenlandske aktører skal få selge momsfritt i landet, når de aktørene jeg vet om kan gjøre dette (outsourcing) så dreper det i effekt alle norske netthandler. Det er mulig det ikke gjør det, dersom alle andre som jobber i Norge er vil ha sammen lønnen som resten av europa flyter rundt på nå. Det vil ikke jeg, så hvorfor skal postordreindustrien stå for galgen? og bare den?

Selvsagt er det stygt at noen verksteder legger på påslag som ikke ligner grisen, her har de kanskje tatt i for mye, eller ikke fått de rette kontaktene innenlands. Det samme gjelder med stygge påslag på kinavarer som ikke henger på greip i forhold til det bedriften må punge ut i lønning og andre driftskostnader, men dette kan man IKKE se utelukkende på prisen på varen, da må man ha HELE regnskapet til det selskapet det gjelder.

Apeloff ut, første kommentar på flere år, og det ble nok ikke det beste som sagt med 1 stk zoplicone innenbords, men jeg er frisk og rask i morgen og kan se om jeg kan komme med mer konkrete ting, dersom jeg får kontaktet de jeg kjenner til i postordrebedrifter. Det er nok derfor høyre har utsatt de, fordi de faktisk nå ser hvor ømfintlig dette ekosystemet rundt postordreindustrien i Norge er. Vi er for det meste i live på grunn av dere, våre norske kunder, og ja noen lurer nok dere. Men vit dette, det er faen ikke alle, noen strever faktisk allerede slik det er i dag.
Sist endret av Apeloff; 2. desember 2013 kl. 00:45.