View Single Post
Det overasker meg at folk ikke skjønner hvorfor grensa er på 200kr. Dersom grensa økes så vil mye av handelen i Norge havne til utlandet. DVS arbeidsplasser går tapt samt lønningene vil over tid synke som en effekt av dette! Vi kan ikke forvente å sitte med en høy norsk lønn å fritt handle inn varer fra utlandet der kostnader osv er mye lavere for varen! Prisen på ting i norge gjenspeiler faktisk ditt eget lønnsnivå! Dersom det skulle vært billigere ville lønnen din vært lavere! Tror virkelig folk at man kan få i pose og sekk uten at det skal gå ut over noen andre?

En annen ting er jo argumentet med at tollgrensen har vært den samme i veldig lang tid og for 20-30år siden så fikk man langt mer for varen! Og det stemmer jo i prinsippet men da var det ikke veldig vanlig å handle fra utlandet pga du hadde ikke muligheten til å bruke internett osv til å finne frem i verden slik som nå! Man måtte gjerne fysisk dit å finne deg man skulle ha evt vite hvor man skulle ringe osv! Det var ikke gjort på noen tasteklikk på internett. dvs norske butikker hadde ikke denne samme utfordringen som de ville fått nå når alt er så tilgjengelig!

Jeg husker før internett så jobbet min onkel rett og slett med å videreformidle biler til folk! Da var det nokså komplisert å finne biler osv å gjøre gode kjøp var langt vanskeligere enn idag, spesielt bruktbiler! Nå går du på finn og gjør alt dette selv med noen tastetrykk og uten å ha noen som helst kunnskap om bil. Nå er det bare skrotnisser som holder på slik enda!

Internett er en svært stor grunn til at vi faktisk trenger denne tollbeskytelsen og at den må være så lav som den er! Ingen vil miste jobben sin pga vi vil handle noen billige ting på nettet!
Sist endret av jeisn; 14. november 2013 kl. 18:27.