View Single Post
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fordi måten Nrk kjører på er helt feil. De tvinger absolutt alle til å betale lisens, så lenge du har TV i huset. Om du bruker den som PC-skjerm, akvarium eller what not må du betale. Det er ikke riktig.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med NRK er jo at de ønsker det skal være til dels politisk uavhengig - derfor har man valgt å la de få en egen post hvor de får inn penger, slik at de ikke blir en del av statsbudsjettet og må forholde seg til politiske forhandlinger hvert år.

Det andre er at for at NRK i det hele tatt skal fungere for det formålet den er ment må den også ikke være kommersiell. Ved å privatisere kanalen, eller å si at kun de som ønsker å se på NRK skal betale for NRK så blir det en en kommersiell kanal. Dette fører til at kommersielle verdier vil måtte drive kanalen for at de skal kunne gå med overskudd - dette betyr ofte "mainstream-media" med mye halvgode serier som trekker seere og kan kjøpes inn til en billig penge. (bare se på alle de andre kommersielle kanalene). I tillegg rissikerer man at NRK i mindre grad tørr å satse på litt dyre egenproduksjoner.

NRK har og et ansvar om å vise ting som er av interesse for alle grupper i samfunnet - også små grupper som det ikke er noe kommersiell interesse for å vise programmer for i samfunnet; men det betyr selvfølgelig også at de skal vise ting som er av interesse for deg. Series som Walking Dead og Game of Thrones - og dette helt uten reklame. (og ikke så langt bak USA heller, det har blitt betydelig bedre enn hva det var for noen år siden)

Jeg er direkte i mot å kommersialisere NRK, selv om jeg egentlig nesten aldri ser på kanalen. Har vel egentlig kun nylig begynt å lese nettavisen der, siden jeg synes den er betydelig mye mer seriøs enn både VG og Dabladet. (slipper alt som minner om Se&Hør)
Sist endret av etse; 11. september 2013 kl. 14:43.