View Single Post
Sitat av panopticon Vis innlegg
Hva er dette? Ønskeliste eller spådommer? Om det er spådommer, er de ganske dårlige. Bedre skole, vei og helse gjenstår å se--det håper jeg på, siden jeg selv stemte borgerlig, men vil ikke ta det for gitt. Men de andre påstandene virker usannsynlige. Stemmerett til 16-åringer? Ikke noe tema som noen av partiene har gått i bresjen for. Ut av EU? Regner med du mener EØS. En regjering ledet av det eneste partiet (Høyre) som har programfestet ønske om fullt medlemskap i EU? Usannsynlig. Men nå er nå EU en gang et ikke-tema, og om Norge noen gang søker om medlemskap blir det helt sikkert etter en ny folkeavstemning. Men flere folkeavstemninger? Igjen noe som virker litt tatt ut av luften. Vi hadde nettopp en folkeavstemning om OL-søknad, men der fikk bare osloboerne stemme. Ellers er det vel ingen av partiene på tinget som har tatt til ordet for mer direkte demokrati. Og når det gjelder DLD/åndsverksloven, er det bare Venstre som virkelig har gått hardt ut, men de er nok for små til å virkelig få innflytelse når H og Frp ikke vil.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du har fortalt meg ting jeg allerede vet.

Sitat av Ketenna Vis innlegg
Jeg er glad i forandring, men personlig tror jeg ikke noe veldig stort skjer med det første. Norge vil nok fortsatt være det noe trege landet, hvor ting tar lang tid. Har derimot troen på at det blir bedre enn under Stoltenberg.



Noen ting jeg håper på:

-Norge ut av EØS. Dette har blitt så diskutert opp og ned i andre nydelige tråder at jeg ikke trenger å begrunne særlig.
-Stopp all innvandring fra muslimske land. Kontroversielt utspill, men muslimer følger verdier som bare ikke passer inn i et moderne samfunn. Bare å snakke med muslimer på min alder og hvilke meninger de blir opplært til å tro på av foreldrene deres er skremmende. Sigøynere kan også hives rett ut for min del.
-Nei til DLD / mer fokus på individuell frihet og personvern.
-Mye mer fokus på bedre lærere. Lønnen deres burde dobles gjenfoldige ganger og kravene for å kunne være lærer, spesielt i videregående skole og oppover bør være mye høyere. Lærere bør være noen av de mest respekterte i samfunnet.
-Generelt bare mer infrastruktur. Bedre veier, bedre løsninger for strømm, vann, tele og internett, eiendomsutbygging, you name it.
-Nedtrapping av politiet. Egentlig tror jeg Norge ville klart seg helt fint uten politi, og at satsing på psykisk helse ville vært bedre bruk av politibudsjettet. Frivillige NatteRavn-lignende tjenester ville nok også fungert bedre på forebygging av de fleste typer kriminalitet. Desverre er Høyre (og FrP?) for å oppruste politiet.
-Kollektivtransport. Det må bare bli bedre. Kom 20 min for seint til skolen i dag, med en t-banerute som vanligvis gir meg ganske god tid.
-Legalisering av i hvert fall cannabis når det gjelder rusmidler og prostitusjon er en annen liten luksussak som jeg brenner for.



Har egentlig nesten ikke fulgt med særlig på løfter. Løfter blir glemt i politikken, så hva som blir sagt rett før valget bryr jeg meg egentlig ikke stort om .
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv!