Tråd: Ny el-sykkel
View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Hjulstørrelsen og motor skiller disse ellers er det jo to relativt like sykler.
Merida 29" mens Trekking 6 er 27.5". Ikke all verdens å si men 29" er nok mer effektivt (og moderne) men her er det mer preferanser enn vitenskap. Og litt din kroppstørrelse, noen lager de minste rammene til mindre hjul mens 29" er typ L og XL.

Motor så er nyeste Shimano EP8 lansert i fjor på Merida godt foran Yamaha med sine 85Nm vs 70Nm.
Batteriet er også 630Wh vs noe mindre 500Wh på Yamaha/Haibike.

Jeg tenker Merida her hvis ikke det er mye å spare i kroner på Haibike. Ingen av disse er feil uansett.
Kjenner heller ikke Yamaha noe særlig, du kan jo lese noen tester hvordan de kommer ut. Shimano og Bosch er nok mest utbredt og anerkjent når du beveger deg opp i de prisklassene der.

Trekking 6 og Merida
Vis hele sitatet...
Takker for svar.

Prisforskjellen er 6-7 tusen. Batteriet på trekking 6 var også på 630 så de er likestilte sådan.

Gikk litt i tenkeboksen og dro ned å prøvesyklet haibiken. Den var mer enn god nok. Fikk testet i noen ålreite bratte bakker.

Vurderte litt opp mot merida’en. Vil tro det er enklere å få tak i deler til haibiken, og prisforskjellen utgjør jo nesten ett ekstra batteri.

Siste sykkelen de hadde, og henter den i løpet av noen dager. Så da ble det haibike på meg. Samtidig støttet jeg den lokale sykkelbutikken som er ganske så kjekk å ha her, i og med at verksteddelen der er meget bra.

Da er jeg vel ferdig med å rettferdiggjøre kjøpet mitt