View Single Post
@Lusmisbruker Dette handler ikke om mitt angst nivå, selv om jeg kan forsikre deg om at det er jevnt høyt corona eller ei. Full av angst, bare ikke veldig mye angst rundt corona.

Dette handler om at ts som tross alt har holdt seg i skinnet i ett år nå og fulgt råd og regler rundt corona nå faktisk vurderer å reise på ferie fra en by med lite smitte til en by med veldig mye smitte. Lurer på om det var ordfører i Haugesund som omtalte situasjonen som ekstrem. Fordi byen har fått like høyt smittetrykk som blant de trangbodde på oslo øst.

Situasjonen er altså ikke slik den var i september. Dette er en ny situasjon. Vi er bare måneder unna at antall vaksinerte også vil bidra til å minske smittetrykket. Smittetrykket er høyere nå i store deler av landet enn den har vært hele det siste året. Og det er flere mutasjoner som gjør at det skal så lite til for å bli smittet nå.

Det handler ikke om helseangst, jeg er ikke ute etter å shame noen. Det handler om å tenke seg om, tilside sette egne behov for en tid og heller finne praktisk løsninger mtp ferieavvikling og søke stimuli og utfordringer på andre ting enn reise akkurat nå. For på tross av at enkelte andre har brutt regler og lover under pandemien så er det vår felles innsats som gjør at vi kommer tilbake til normalen. Om alle eller mange gir blaffen i råd og regler og bare gjør akkurat det som faller dem inn, ja da ender vi opp som svenskene med masse dauinger pga corona. Vi har sluppet billig unnå sålangt mtp dødsfall. Men nå er vi i en kritisk fase og mot sommeren er den fasen løst om vi alle bidrar litt til.