View Single Post
Sitat av Dorullnisse Vis innlegg
Ja det stemmer at enkelte personer sprer desinformasjon for å tjene penger uten å nødvendigvis tro på hva de formidler selv.

Mannen på videoen jeg la ut virker ikke slik og er svært oppriktig i det han forteller. Kan du se et par minutter om ikke hele av den og tilbakevise opplysningene? Videoen varer i 14 min.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett hele filmen nå. Mannen som snakker, Barrie Trower, fremmer utallige påstander uten egentlig å referere til noe som helst annet enn sin egen erfaring og utdannelse. Så, hva har gjort Barrie Trower til en ekspert på mikrobølger?

I følge han selv var han ansatt ved Government Microwave Warfare Establishment på 1960-tallet, og jobbet videre innenfor samme felt som spesialisert minedykker. Jeg har sjekket litt ut og finner ingen reelle kilder som viser til arbeidet hans på denne tiden, og finner ingenting som i det hele tatt kan minne om troverdige kilder på at en slik organisasjon i det hele tatt har eksistert.

Jeg kan ikke ta tak i alt vaset han kommer med, men hovedpåstanden hans er at små doser mikrobølger virker skadelig på den menneskelige kropp. Han nevner bl.a nevrologisk skade og kreft. Den eneste kjente måten mennesker utvikler kreft på er multiple skader i DNA´et. Kreft er simpelthen celler som får kontrollsystemene sine ødelagt (via genmutasjoner) og derfor ikke kan koordinere med resten av cellene i det lokale området sitt, og dermed vokser uhemmet.

Som Vidarlo har vært inne på er det kun stråling med svært store energinivåer som har mulighet til å ødelegge cellers DNA. Mikrobølgene fra telefonen eller wi-fi-transmittoren din er langt, langt unna et slikt nivå.

Videre påstår han at eggene til kvinner (spesifikt i 15årsalderen av en eller annen grunn) er "10 ganger mer mottakelig for stråling enn resten av DNA´et i kroppen", noe som ikke bare er galt, men også tilbakevist systematisk tidligere. Jeg har nylig skrevet en omfattende oppgave på et nærliggende tema, og et av problemene innenfor kjønnscelleteori er at man vet 100 % sikkert at visse mengder stråling, cellegift og virus kan forårsake mutasjoner i somatiske celler, men per nå har ingen forskning klart å bevise det samme for kjønnsceller. Undersøkelser gjort på individer som har gjennomgått store mengder strålig, enten cancerterapi (strålebehandling) eller atombomber, har ingen økt forekomst av arvelige genetiske sykdommer.

Videre høyser han seg selv opp og sier ting som "andre forskere har ikke lest all forskning som foreligger slik som jeg har" og bruker det som begrunnelse for at han har rett og 99.9 % av forskermiljøet har feil. Fortsatt uten å vise til kredible kilder.

Og som om dette ikke var nok, hvis WiFi og telefonbruk var et så omfattende problem, spesielt for kvinner i fruktbar alder, hvorfor har vi ikke sett en økt forekomst av medfødte genetiske sykdommer? Omtrent hele den vestlige verdenen går rundt med telefoner i lomma og wifi uansett hvor man er. Hvis det virkelig var så skadelig så ville vi ha sett en enormt økt forekomst av arvelige lidelser.

For å oppsummere er denne filmen laget av en mann med mildt sagt lite troverdig bakgrunn som sprer om seg med vitenskapelig terminologi uten et snev av kilder. Han bruker 80 % av filmen til å godsnakke seg selv og de resterende 20 % på å komme med påstander uten å vise til et snev av forskning.