Tråd: Betakaroten
View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For mye A-vitamin kan være kreftfremkallende, og derfor er max anbefalt daglig inntak av betakaroten mellom 3 og 9 mg. Det er ikke lov til å selge betakaroten med høyere dose enn dette i Norge, men bestiller man fra utlandet kan man få kjøpt 15-30mgs piller. Vitenskapskomiteen for matkontroll anbefaler max 4 mg daglig, og de fleste norske piller er på 2-3 mg.

60 mg daglig inntak er veldig høyt, og selv fra en som tok 15mg(høyt!) i et par år så syns jeg det er svimlende mye og lurer på hvem som kan være så dumme å tipse om eller bestemme seg for å ta SÅ mye!! Husk at du også får i deg A-vitamin og fargestoffet i betakaroten fra andre ting man spiser i hverdagen som gulrøtter, tomater, brokkoli og fargerik frukt.

Man blir ikke brun av betakaroten.
Man kan få en svak gultone i huden, men sjeldent sterk nok til at øyet kan se det. De som reklamerer for betakaroten har brukt spraytan for brunfargen. At betakaroten gjør en brun av seg selv, eller brunere av sola en ellers er misvisende reklame og etter å ha gått på den løgnen angrer jeg på hvor mye penger jeg brukte på betakaroten. Det diskuteres at den brunfargen man får fra sola sitter litt lenger, og det kan kanskje stemme.

Betakaroten kan være helseskadelig, og skal unngås helt å bruke om man røyker.
https://www.vg.no/forbruker/helse/i/...-helseskadelig

Betakaroten øker risikoen for kreft betydelig, spesielt hos røykere. Og øker risikoen for død med 7-8%.

Jeg vil anbefale deg å droppe det helt, eller hvertfall gå ned til max 10 mg! Ikke ta mer enn 2 mnd!