Tråd: Kjæledyr
View Single Post
I første omgang burde man egentlig skaffe seg et dyr som ikke er av den sosiale typen syns jeg, som feks. de fleste aper er. Man bør også se på hvordan dyret lever i naturen, og sammenlikne det med hva du selv kan tilby. Interessen bør selvsagt være til stede: Les om hva som kreves for å holde dyret, og tenk gjennom om dette er noe man kommer til å gidde. Man kjøper ikke et dyr spontant uten å ha kunnskaper bare fordi det virker phett!

Selv så har jeg en tarantell, som jeg kjøpte grunnet en blanding av interesse og pheet-faktor. Det var jo spennende i starten, men så dabbet pheet-faktoren av rimelig kjapt - hadde jeg ikke hatt interesse for det, så er det gode muligheter for at hun ikke hadde levd den dag idag!

Sitat av gulunderstrek
Er det riktig å ha de, bare fordi det ser ut som de ikke kunne brydd seg mindre om at de satt i et bur?
Vis hele sitatet...
Det avhenger jo som du sier av bevisstheten ja. I mitt tilfelle med tarantell er ikke det et stort problem, da de fleste taranteller er enslige, og mange slår seg ned på ett sted hvor de blir resten av livet. På den måten vil jeg si at et "bur" med de riktige kriteriene oppfylt, er et like godt alternativ som naturen selv

MEN, nå er det veldig drøyt av meg å sammenligne edderkopper med feks. pattedyr! Aper feks. ville jeg overlatt til dyrehagene, som har muligheten til å gi dem det de trenger: Territorie, plass, natur og et sosialt miljø (venner/fiender og familie) for å nevne noen. Privatpersoner i Norge kan ikke dette!

Selvfølgelig hadde jeg ikke hatt noe imot å ha en ape, sikkert artig selskap til tider det, men jeg kan jo ikke gi den det den trenger

Dette ble lengre enn jeg trodde My two cents anyway
Sist endret av Archj; 23. mars 2009 kl. 01:09.