View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kanskje ikke helt relevant, men;
Jeg har en kompis (Tobias) som en gang i fylla kranglet med en fyr (Hans). Tobias dyttet Hans en gang på brystet. Et lite "uskyldig" dytt. Hans falt bakover og slo hodet mot en fortauskant. Han døde.

Tobias fikk 2 års fengsel, men fikk sone på institusjon, så han var i praksis fri til å gjøre hva han ville.

Tobias har en medfødt sykdom (Husker ikke navnet på sykdommen) som gjør at han blir veldig rastløs ganske raskt, han maser på alle om å finne på noe. Han klarer ikke sitte i ro. Jeg gikk på barneskole sammen med ham, og har vært vitne til et par episoder, som for eksempel den ene gangen en lærer tok med ham inn til klasserommet under en lunsjpause for å ta en eller annen alvorsprat. Tobias klikka plutselig, løftet bordet og kastet det mot læreren, for så å ta stolen og kaste det gjennom ruta inn til fellesrommet der alle elevene inkludert meg satt. Han løp så ut, med læreren i hæl, som måtte holde ham nede til det kom flere lærere som hjalp til.

I den senere tid har jeg merket godt at han har en sykdom, med tanke på at han er veldig belastende å forholde seg til. Han vil alltid møtes, han maser helt til han får det som han vil. Han leter etter et hull i mine planer for å kunne møtes. Hvis jeg for eksempel er opptatt fra 11:00 til 13:00, og så fra 15:00 og utover, prøver han å mase om hva jeg skal, hvorfor, om jeg ikke bare kan droppe den ene tingen for å møte ham. Hvis jeg sier nei, prøver han å bruke tiden mellom de to tingene jeg skal, altså 13:00 - 14:00 til å møtes. Han foreslår at han kan møte meg rett utenfor der jeg er 11:00 - 13:00 først, og så henge med meg frem til jeg skal på den andre avtalen 15:00. Hvis jeg er ledig 16:00, vil han sitte utenfor og vente på meg fra 15:00 til 16:00.

Veldig belastende kompis. Synd jeg har et for stort hjerte til å klare å si nei, og be ham ha seg vekk.

For to uker siden slo han dessverre kjæresten sin i nesa. Hun orket ikke å dra ut på fisketur med ham enda en gang på samme dag. Ingen av kompisene hans orket å møtes heller. Da kjæresten prøvde å be ham om å ta det med ro og se film eller noe sånt, slo han henne. Det ble slutt for å si det sånn.