View Single Post
Den gjører, helt klart. Og den vil nok fortsette med det i 5 dager til.

1. Ferskenen skal være i under hele den første fasen, altså til du skal ha det over på dunk nummer to. Den letteste måten å fjerne frukten på er å helle alt igjennom en tøypose eller en stoffbit som du koker i en kjele før bruk.

2. Under denne delen av prosessen er det ikke så farlig, men når bluppingen har roet seg skal vinen ha minst mulig kontakt med oksygen. Du kan med fordel åpne og røre rundt i greia, bare vær nøye med å ha rent utstyr når du gjør det.

3. Når du heller over på neste dunk, hell forsiktig og prøv å ikke helle over for mye av bunnslammet. Neste gang du bytter dunk (anbefaler deg å gjøre det minimum tre ganger, første er når du fjerner frukten, med ca to ukers mellomrom) bruker du en hevert eller plastslange. Sett dunken med vin i høyere enn den nye dunken, stikk slangen nedi og sug. Led slangen til den nye dunken, og det vil renne av seg selv. Da er det enkelt å ikke få med seg bunnslam. Dette er også teknikken for å flaske de.

4. Tid er din venn. Det står at vinen er drikkeklar etter 14 dager eller noe, men den vil bare bli bedre, så lenge den står på dunken og oksygen ikke kommer til. Jeg bruker 5 liters glasskagger med gjærlås til gjæring og lagring med unntak av de første ti dagene da frukten er med og det skal røres to ganger daglig.

5. Jeg ville ikke oppbevart vinen på colaflasker, da de ikke er like tette for luft som glass er. Jeg spurte venner og naboer om de hadde tomme vinflasker, og fikk mer enn jeg hadde bruk for helt gratis.

6. Neida, du må ikke kjøre frukten eller bærene i blender. De fleste vil ha godt av å bli fryst, da slipper de saften bedre. Mange hardere frukter vil også ha godt av en dose pektolase, som vil bryte ned pectinet (Stivelsen) i frukten.

Min prosess:

1,750 g bær/frukt
1,500 g sukker
4,5 L vann
gjær
Pectolase om nødvendig
Sitronsyre om nødvendig

1. Tiner bærene helt over natt i matsikker ti-litersbøtte med lokk
2. Heller over kokende vann og rører i sukkeret til oppløst, sørger for å mose frukten godt underveis.
3. Avkjøler i romtemp til ca 25 grader, tilsetter sitronsyre og pectolase om nødvendig. Vent 24 timer. Viktig, da pectolasen kan påvirke gjæret hvis den ikke har jobbet ferdig.
4. Tilsetter gjær, ca 1 teskje.
5. Rører to ganger daglig i ca 10 dager. Har ikke gjærlås på i denne perioden, og har en saftpose over bøtta så fruktfluene ikke kommer borti vinen, med lokket løst på toppen.
6. Siler av frukten i en ny bøtte, heller dette over på en kagge som lokkes med gummikork og gjærlås. Helt ikke mer enn 2 cm fra vinen til korken. Eventuelle ekstraklunker helles på en vanlig vinflaske og ruller en sigar av tørkerull som lokk.
7. Lar det stå til det har kommet ett tykt lag gjær på bunnen(ca 2 mnd), overfører da til en ny kagge og etterfyller med det som er på flaska.
8. Gjentar steg 7 to ganger.
9. Når vinen er helt gjennomsiktig og klar, og jeg har omstikket tre ganger lar jeg det stå på glasskagga så lenge som mulig, flasker først når jeg ikke klarer å vente mer. Det er drekkandes lenge før, men blir bare bedre over tid. Den beste jeg har lagd hittil var en blåbærvin som sto i ett år på kagge.

Det blir ikke så mye av denne oppskriften, men er lettere for meg å jobbe med, og jeg kan prøve mange forskjellige uten stort svinn hvis jeg gjør feil eller ikke liker blandingen. Får ca 6-7 flasker.


Lykke til!