View Single Post
Jeg har gjort dette i mange år. Røyker i underkant av 0,2 hver dag, koser meg en time, og sovner på ca 5 min. I ekstra travle perioder røyker jeg bare 0,1, og legger meg etter en halvtime. Føler det strengt tatt bare er 0,1 som trengs, men bruker 0,2 for å kose meg litt. Hvis jeg rett og slett ikke har tid til dette, får jeg en helt grei bieffekt: Får jo ikke sove uten, så da kan jeg være våken hele natten og jobbe. Mener jeg trenger 0,5 time ekstra søvn, minst. Gjerne ni timer. Har aldri noen hangover, og jeg har snart fullført et krevende masterstudie og masse verv og jobber.

Tror ikke det er den ideelle løsningen, men er litt usikker på hva alternativet er. Uten hasj er det dette som funker for meg:

Ingen skjerm 2-3 timer før leggetid;
Jevnlig mosjon;
Ingen lyder, ingen biler som kjører utenfor, ingen bevegelse i leiligheten (er høysensitiv);
Stå opp og legge seg til samme tid hver eneste dag, også i helgene. Dette utelukker å være sosial etter kl 21, ikke dra på byen, alltid ha kontroll på gjøremål slik at man ikke kan være oppe sent en dag for å fullføre arbeid til fristen;

For meg virker alle de tingene nevnt ovenfor vanskelig å gjennomføre, i så stor grad at det vil gi redusert livskvalitet. Det jeg taper på å røyke hasj, tror jeg at jeg gjør opp for ved at jeg kan sove omtrent når jeg vil.

Jeg gjør dette også litt for å kunne jobbe mer. Istedet for å sette av 2-3 timer for å koble av på kvelden og ha en rutine for å sovne, har jeg muligheten til å jobbe til jeg er ferdig, røyke og sovne når jeg vil. Som regel har jeg ingen alarm, men jeg sover 8+ timer hver dag. Helsegevinsten av dette er stor, samt at man er mer effektiv når man først er våken. Dersom jeg skal opp tidlig dagen etterpå, starter jeg bare å røyke tilsvarende, slik at jeg likevel får åtte timer søvn.

Edru våkner jeg ekstremt lett, og når jeg først har våknet, sovner jeg ikke før det har gått minst to timer. Det positive er at jeg kan ta en powernap og være helt kvikk etterpå, men det er svært uheldig mtp søvn i hverdagen (bo i byen, roomies, samboer etc).

Man mister mye av korttidshukommelsen, men denne kommer tilbake hvis/når man slutter. Har egentlig aldri følt at dette er en stor hindring, selv i akademia. Jobber innen økonomi/programmering/maskinlæring.

Røyker utelukkende hasj av sorten som gir couch lock. Dersom man blir fristet til å røyke mer, oftere osv, har man et rusproblem. Det hjelper å tenke på denne jointen som medisin, ikke noe man gjør for lættis. Mener dette er cluet med å fjerne den psykiske avhengigheten også. Feks har jeg nå vært på jobbreise, og da røyket jeg ikke.
Sist endret av Chronic420; 11. oktober 2018 kl. 14:56.