Tråd: Låst pc
View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
PC-en ser ikke låst ut. Ut i fra skjermbildet ditt så er dette kun en nettside som kommer opp, og jeg antar da at dette er den eneste nettsiden du får tilgang til. Alt du prøver å gå inn på leder bare tilbake dit. Min antakelse er at resten av PC-ens funksjoner fungerer som de skal, sånn at du har tilgang til alle programmer du har installert og slike ting. Stemmer det?

Dette ser ut som en fattigmanns versjon av det såkalte "politi-viruset". Så lenge resten av PC-en din fungerer som den skal (noe jeg antar den gjør siden du klarer å åpne nettleseren din), så virker det ikke som den farlige typen virus som krypterer alle dokumenter du har på maskinen. Hvis det er et sånt krypteringsvirus, så er løpet mer eller mindre kjørt. Det er ingen garanti for at du får tilbake dokumentene som har blitt kryptert hvis du betaler (i svært mange tilfeller så har ikke folk fått det), og NorSIS fraråder alle å betale løsepenger.

Men hvis vi fortsetter i den tanken at PC-en din faktisk ikke er kryptert, og dette bare er en nettside som blokkerer deg fra internett, så er det mye som kan gjøres. Det første jeg hadde sjekket er hosts-filen din. Dette er en liten tekstfil som kan endre hvor trafikk ut mot internett sendes, og det er sannsynligvis slik viruset blokkerer deg fra internett. Gå til mappen "CWindows\System32\drivers\etc" og se etter en fil som heter "hosts". Åpne denne filen i Notisblokk og se om det er noen merkelige linjer som stikker seg ut. Linjer som starter med # er bare kommentarer som ikke blir lest av datamaskinen; linjer som ikke starter med # er funksjoner som datamaskinen vil respektere. Er det for eksempel en linje som tar all utgående trafikk og sender den til denne "politi-siden", så er det en enkel måte å holde deg unna internett på.

TLDR; Kan du fortsatt bruke resten av maskinen? Er du kun sperret ute fra å bruke forskjellige nettsider?