View Single Post
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Når det gjelder drapsdømte, er det noe form for hierarki der de innsatte sorterer hverandre etter type drap og offer?
Vis hele sitatet...
Har kun vært 1 mnd i fengsel og ikke inne med drapsmenn. Men satt der med en smugler, en pimp, en våpen/drugs fyr, en innbruddstyv og en voldtektsmann.

I starten var jeg veldig bekymret. Sett for mye på fengsel i amerikanske serier. Spøkte med middagsbordet første gangen med "So do I have to like, make a shiv with my toothbrush in here or?" som fikk alle til å le. Men de var kjempe hyggelig alle sammen. Da de skjønte det var første gangen min i fengsel lagde de mat til meg og cheeret meg opp. Fortalte hvordan ting fungerte.

Trengte snus og får bare gå på butikken en gang i uken med limitert budsjett. Så gikk tom og spurte om jeg kunne kjøpe noen av en annen der inne. Han ga meg rådet - å ikke skylde noen der inne noe som helst. Ikke et kronestykke en gang. Så ga han meg snus

Hierarkiet var ikke eksisterende. Alle var folkelige, hyggelige, oppegående. De er vanlige mennesker som meg og deg som har gjort noe kriminelt de sitter inne for. 6 rom med egen nøkkel og fellesareale for alle til å lage mat. Tv og bad på hvert rom.

Så du kan velge hvor mye du vil sosialisere eller være for deg selv. Ingen av de jeg satt inne med aggressiv, voldelig eller høy på seg selv. Faktisk var han fra øst europa som vistnok satt inne for våpen, narkotika og gjeng greier den hyggeligste av de. Han som teached me the ropes og ga meg snus. Så jeg gjengjeldte tjenesten med å gi han maten og snusen jeg hadde til overs i kjøleskapet da jeg slapp ut.

Mennesker er mennesker uansett hvor du går i verden. En morder kan ha vært verdens snilleste fyr som drepte noen konen var utro med med ellers aldri har gjort noe gale.

En politimann kan være korrupt å ha gjort verre ting enn en insatt. Hvilke side av loven du er på er ikke en accurate assessment av noens personlighet.

De som jobber i fengselet. Betjenter i kriminalomsorgen. Ihvertfall der jeg satt - var UTROLIGE mennesker though. De var kjempe snill, kjempe hyggelige, veldig profesjonelle. Du kan spøke og snakke med de lett. Og de er veldig behjelpelige.

All in all. Satt bare en måned. Men med folk med lange dommer for alvorlig kriminalitet. Ingen så alvorlig som mord. Men disse var alle folk du kunne tatt en pils med på en pub ute i samfunnet og aldri tro de var innvolvert i eller hadde gjort noe kriminelt.

Politiet der jeg bor har rykte for å være korrupte. Men merket ingenting av dette. Etterforskerene i saken min, politiet på stasjonen, de som kjører deg til fengsel. Alle var positive opplevelser. Følte aldri at jeg ble urettferdig behandlet eller at de var "ute etter deg just because" som mange mener.

Da jeg ble pågrepet av 5 bevæpnede politimenn på åpen gate skjønte jeg ingenting først. Hadde det vært i USA hadde de sikkert bare gunnet meg ned. Men jeg hadde bare lyst til å spøke og si "Hvor fort løper dere 60 meteren?" og se ned gaten. De oppførte seg professjonelt og misbrukte ikke makten sin overhodet.

Ehr... ja. Dette ble tidenes wall of text. Men altså. Ingen av de jeg var i fengsel med var noe annet enn godt mot meg og hverandre. Det var ikke noe hierarki som jeg kunne se på overflatenivå. Alle vil bare sone ferdig og komme seg ut.