View Single Post
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Klarer bare ikke å forstå hvordan de gjør det umulig å drive reindrift der? Er det disse reinsdyrene nissen bruker når han flyr?
Vis hele sitatet...
Nei du det er jeg ikke helt sikker på jeg heller. Har du forresten noen gang beveget deg inn i en vindpark? Den støyen som skapes av vindmøller er noe langt annet enn det som nevnes i søknad om konsesjon og alle papirer utbyggerne av vindparker publiseres. De bruker blant annet ikke en max db benevnelse, neida. De bruker snittet over 24 timer. Og vi vet jo at vinden kan variere ganske kraftig i løpet av 24 timer.

Disse reinsdyrene er jo "tamme" i den forstand at de tilhører samene, men de lever jo livet sitt ute på fjell og vidder langt fra folk og tekniske installasjoner. Når det plutselig dukker opp en hel skog av monster vindmøller så er det jo faktisk ikke helt naturlig lengre. Tidvis kraftig støy osv. Såvidt jeg har skjønt er dyrene ekstra vare og sensitive når de har kalver, skal kalve eller under trekk.

Dette blir spekulasjoner basert på ting jeg har lest om urbefolkningen vår, så kanskje er det feiltolkninger eller bit feil i minnet. Det er jo uansett ikke så viktig, for høyesterett har jo slått fast at staten gjorde feil, og at vindparken aldri skulle fått byggetillatelse pga urbefolkningen.

I vanlige byggesaker så har vi mange eksempler på at at eier av en tomt har all risiko ved utbygging. Er garasjen bygget 4 cm for høy i forhold til reguleringsplan? Ja da er det bare å rive den straks kommunen oppdager feilen. Tillatelser gitt av kommunen som årevis senere ikke kan dokumenteres feks på grunn av dårlige arkiveringsrutiner hos kommune feks kombinert med brann eller vannskade og dermed ødelagte kopier hos eier så risikerer eier å måtte tilbakeføre eller rive. Slikt har blitt tatt til retten av eiere av eiendommer og gang på gang ender slike saker i at eier må rive, uansett og det medfører ruin eller store kostnader.

Det naturlige i denne saken bør bli at vindparken rives, og at hele området tilbakeføres raskest mulig. Så får eier av vindparken og staten komme til enighet om hvem som skal ta hele eller deler av regningen.

Får vindparken stå så risikerer vi jo at slike feil gjentar seg, klagende part oversees da kanskje med overlegg, eller at utbyggere betaler for å få tillatelser til korrupte ansatte. Blir det støy i etterkant så er det jo bare å snakke om kostnadene og hvor store de blir ved riving. Og skal jeg avslutte på en spekulativ måte så aner vi jo ikke hva som faktisk skjedde i denne saken. Ble noen offentlige ansatte bestukket for at vindparken skulle få grønt lys til tross for at urbefolkningen klaget inn vindparken?